عصب کشی دندان و مراحل آن

عصب کشی دندان یا روت کانال (Root Canal) یک پروسه دندانپزشکی است که شامل از بین بردن بخش داخلی و نرم دندان یا پالپ (pulp) است.

دانش اطلاعات پزشکی در زندگی ، به ارتقاء سلامتی و بهداشت کمک شایانی می کند.

پالپ از اعصاب، بافت همبند و عروق خونی ساخته شده است که به رشد دندان کمک می‌کند. در بیشتر موارد، دندانپزشک عمومی یا متخصص اندودنتیست عصب کشی را تحت بی حسی موضعی انجام خواهند داد.

این روش درمان ریشه به شما کمک می‌کند که بدون کشیدن دندان، از شر این پوسیدگی و عفونت خلاص شوید و به راحتی از دندان خود جهت جویدن غذا استفاده کنید.

در عصب کشی، ریشه و عصب دندان را خارج می‌کنند، دندان را از باکتری و عفونت تمیز و مجدد آن را پر می‌کنند و شما به راحتی می ‌توانید از آن استفاده کنید.

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان به بیانی ساده تر

دندان‌ها ممکن است به علت آسیب‌های گسترده ناشی از عوامل مختلف، به طرزی مخرب تحت تاثیر قرار گیرند که در این شرایط، ترمیم‌های سطحی کافی نبوده و نیاز به درمان تهاجمی‌تر با نام درمان ریشه یا همان root canal therapy یا عصب کشی دندان احساس می‌شود. این نوع درمان برای جلوگیری از بیشتر شدن آسیب دندان و یا جلوگیری از کشیده شدن آن صورت می‌گیرد. در این روش درمانی، متخصص درمان ریشه دندان، بافت پالپی دندان که شامل عروق و اعصاب است و در داخل کانال‌های دندان قرار دارد، را به‌طور کامل تخلیه می‌کند. سپس با استفاده از موادی به نام گوتاپرکا، دندان را پر می‌کند و از نفوذ آب و باکتری‌ها به داخل دندان جلوگیری می‌شود. این روش باعث نگهداری دندان آسیب‌دیده و از انجام عملیات استخوانی یا کشیدن دندان جلوگیری می‌کند. این درمان موثر در بهبود و نگهداری دندان‌ها و حفظ سلامت آنهاست.

مراحل عصب کشی دندان

عصب کشی دندان یک فرآیند پیچیده و حساس است که در مواردی که دندان به شدت آسیب دیده یا عفونت دارد، به‌طور ضروری انجام می‌شود. این روش درمانی با هدف حفظ دندان و جلوگیری از بیشتر شدن آسیب دندان و گسترش عفونت به اجزای دیگر دهان انجام می‌شود. عصب‌کشی دندان به‌طور معمول به صورت پنج مرحله انجام می‌شود:

مرحله 1: تعیین نیاز به عصب‌کشی در این مرحله، دندان‌پزشک با بررسی دقیق و تصویربرداری از دندان، تشخیص می‌دهد که آیا دندان نیاز به عصب‌کشی دارد یا خیر. اگر دندان شدیداً آسیب دیده، تعفیر شده یا عفونت دارد، عصب‌کشی ضروری است.

مرحله 2: محل دسترسی به کانال‌های ریشه پس از تشخیص نیاز به عصب‌کشی، دندان‌پزشک محل دسترسی به کانال‌های ریشه دندان را با باز کردن محیط دهان و ایجاد دسترسی مناسب به دندان تعیین می‌کند.

مرحله 3: پاکسازی کامل کانال‌های ریشه در این مرحله، دندان‌پزشک با استفاده از ابزارهای ویژه، کانال‌های ریشه دندان را به‌طور کامل پاکسازی می‌کند. این فرآیند شامل خارج کردن عصب‌ها، بافت‌های زنده، باکتری‌ها و مواد زاید است.

مرحله 4: پر کردن کانال‌های ریشه پس از پاکسازی کامل کانال‌های ریشه، دندان‌پزشک از مواد مخصوصی به نام گوتاپرکا استفاده می‌کند. تا کانال‌های ریشه را پر کند و از نفوذ آب و باکتری‌ها به داخل دندان جلوگیری کند.

مرحله 5: ترمیم دندان در این مرحله، دندان‌پزشک دندان را با استفاده از مواد ترمیمی مناسب ترمیم می‌کند تا از خراب شدن بیشتر دندان جلوگیری شود. این مرحله معمولاً شامل پوشاندن سوراخ‌ها و ترمیم سطح‌های آسیب دیده دندان است.

عصب کشی دندان چقدر طول می‌کشد؟

این درمان معمولاً بین 1 تا 3 جلسه طول می‌کشد. در این مدت متخصص عصب کشی دارو هایی تجویز میکند که بیمار باید آنهارا مصرف نماید. در واقع میزان عفونت و آسیب ریشه دندان مشخص می‌کند که عصب کشی به چند جلسه زمان نیاز دارد. اگر آسیب پالپ دندان سطحی باشد، درمان ریشه در یک جلسه به اتمام می‌رسد. و در صورتی که سطح آسیب دیده پالپ دندانی وسیع‌تر باشد و کانال‌های بیشتری در ریشه دندان دچار پوسیدگی شده باشد، نیاز به جلسات بیشتری برای عصب کشی وجود دارد.

پس از درمان چه چیزی را تجربه می‌کنیم؟

دندان تا چندین روز دچار حساسیت خواهد شد. اما می‌توان این حس ناخوشایند را با داروهای مسکن بدون نسخه یا داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن برطرف کرد. دستورالعمل‌هایی جهت خودداری از جویدن غذا با دندان تحت درمان تا زمان پر شدن دایمی آن، ارائه می‌شود. حال شما بسته به میزان آسیب‌دیدگی اولیه دندان، ممکن است به روکش کامل دندان نیاز داشته باشید. درباره این گزینه‌ها پزشک با شما صحبت خواهد کرد. موفقیت در زندگی وابسته به داشتن اطلاعات ارزشمند از علم روز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *