تزریق بوتاکس و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

تزریق بوتاکس در زیر پوست، سبب فلج شدن عضلات آن ناحیه و از بین رفتن چین و چروک صورت خواهد شد و ظاهری جوان تر را برای مدتی ایجاد خواهد کرد.

پزشکی در زندگی تزریق Botulinum toxin را از جمله روش‌های کم‌تهاجمی جوانسازی پوست میداند و به عنوان روشی ایمن و موثر میشناسد که برای از بین بردن خطوط ظریف و همچنین چین و چروک‌های اطراف چشم بیشترین کاربرد را دارد. البته اطلاعات پزشکی روزمره تشخیص داده است که برای رفع خطوط بقیه‌ی بخش‌های صورت مثل خط اخم یا خطوط افقی پیشانی هم می‌توان از طریق تزریق بوتاکس به پیشانی استفاده کرد.

تزریق بوتاکس

بوتاکس چیست؟

بوتاکس یک نوع داروی تزریقی است که با وارد شدن به عضلات زیر پوست، باعث کاهش چین و چروک‌ها می‌شود. این دارو به عنوان یک نوع سم شناخته می‌شود که از باکتری کلستریدیوم تولید می‌شود و با فلج عضلات محل تزریق، چین و چروک‌های پوستی را کاهش می‌دهد. انقباض و حرکت عضلات صورت، عامل اصلی ایجاد چین‌ها روی پوست هستند.

استفاده از بوتاکس به عنوان یک روش غیر جراحی جهت بهبود ظاهر صورت و کاهش ظاهر چین و چروک‌ها مورد توجه قرار گرفته است. این دارو معمولاً برای کاهش چین و چروک‌های خطوط جمجمه، پیشانی، چشمان، اطراف دهان و گردن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با اینکه بوتاکس به عنوان یک روش آمن و موثر شناخته شده است، استفاده از آن نیاز به مهارت و دقت دارد و باید توسط متخصصین مجرب و متخصص انجام شود. همچنین، در صورت داشتن حساسیت به مواد موجود در بوتاکس یا داشتن برخی بیماری‌های خاص، استفاده از این دارو باید با پزشک مشورت شود.

مهم است که پیش از استفاده از بوتاکس، به دقت تمام جزئیات و ریسک‌های مرتبط با این روش را با پزشک خود مطرح کنید و تصمیم گیری صحیح و آگاهانه را انجام دهید.

کاربردهای تزریق بوتاکس

به طور کلی کاربردهای بوتاکس را می‌توان به دو دسته‌ی زیبایی و درمانی تقسیم کرد.

کاربردهای زیبایی بوتاکس

کاربردهای درمانی بوتاکس

زمان اثر کردن بوتاکس چقدر طول می‌کشد؟

بلافاصله بعد از شروع درمان، بوتاکس در هر شرایطی، از یک روز تا ده روز طول می‌کشد تا بهبودی یابد و به طور متوسط، حدود سه تا هشت ماه طول می‌کشد؛ زیرا این مقدار زمانی است که طول می‌کشد تا بدن شما گیرنده‌های جدید در عضله بسازد.

تزریق بوتاکس

نواحی که بوتاکس انجام می شود

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

عوارض بوتاکس

استفاده از بوتاکس ممکن است با برخی عوارض همراه باشد که بهتر است در نظر داشته باشید. این عوارض عبارت‌اند از:

  1. درد در محل تزریق
  2. عفونت و التهاب در نقاط تزریق
  3. تورم و قرمزی در محل تزریق
  4. خونریزی و کبودی در محل تزریق
  5. واکنش‌های آلرژیک؛ مانند خارش، خس‌خس سینه، آسم، بثورات پوستی و جوش‌های قرمز
  6. سرگیجه
  7. ضعف و فلج ناخواسته در عضلات نزدیک محل تزریق
  8. مشکل در بلع، که ممکن است تا چند ماه پس از درمان باقی بماند
  9. بی‌حسی و خستگی
  10. سفتی عضلات، سردرد، درد گردن، بازوها و پاها
  11. تاری دید، پلک‌های پف‌کرده، خشکی چشم و افتادگی ابروها
  12. خشکی دهان و ناراحتی معده
  13. افزایش تعریق در بدن (به‌غیر از زیر بغل)

لطفاً پیش از اقدام به درمان با بوتاکس، با پزشک متخصص مشورت کنید و تمام ریسک‌ها و عوارض محتمل را با او مطرح کنید. همچنین، در صورت بروز هرگونه علائم ناخواسته پس از تزریق بوتاکس، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

تزریق بوتاکس

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

اثرات بوتاکس سه تا شش ماه به طول می‌انجامد که این مدت اثر گذاری از فرد به فرد می‌تواند متفاوت باشد (دوام نتیجه تزریق بوتاکس بستگی به عمق و میزان چروک ها، ناحیه‌ی تزریق و همچنین سن افراد دارد). با بازگشت تدریجی فعالیت عضلات، خطوط چین و چروک‌ها دوباره ظاهر می‌شوند و  ممکن است نیاز به تزریق مجدد باشد

چه کسانی نباید تزریق بوتاکس داشته باشند؟

تزریق بوتاکس برای افراد زیر توصیه نمی‌شود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *