راهکارهایی برای درمان سرفه

درمان سرفه نیازمند داشتن اطلاعات روزمره پزشکی در حوزه سلامتی و بهداشت است. پزشکی در زندگی هریک از ما نقش پررنگی دارد.

برای همه ما پیش آمده که با عفونی یا تحریک شدن بدن، دچار سرفه شویم. سرفه کردن اتفاقی طبیعی بوده و بدن برای پاکسازی خود از عفونت‌ها و آلرژن‌ها، از آن استفاده می‌کند. میزان و شدت سرفه با توجه به هر نوع بیماری متفاوت است و گاهی از چند روز تا چندین ماه طول می‌کشد. اما سرفه چیست و راه های درمان آن کدامند؟

درمان سرفه

سرفه چیست؟

قبل از اینکه درباره سرفه­، خلط و روش‌های درمان سرفه مشکلات مرتبط با آن‌ها صحبت کنیم، بد نیست از زاویه‌ای دقیق‌تر و نزدیک‌تر با سرفه روبه‌رو شویم. سرفه‌کردن واکنشی طبیعی به مواد تحریک‌کننده‌ای است که می‌خواهند وارد ریه‌ها شوند. ذرات هوا، غذا و خلط‌ها باید از مجاری تنفسی بیرون بیایند. سرفه‌کردن روشی است که به‌کمک آن، مزاحم‌ها خارج می‌شوند و گلو و مجاری تنفسی صاف و پاک می‌شود. درواقع سرفه هم، مانند پلک‌زدن یا عطسه‌کردن، راهی برای محافظت از بدن است.

یکی از دلایل سرفه های شدید و طولانی مشکلات آسم و تنگی نفس میباشد.

انواع سرفه و نوع و زمان درمان سرفه

سرفه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند:

۱) سرفه شدید: این نوع سرفه تا سه هفته ادامه پیدا می‌کند.

۲) سرفه نسبتا شدید: این نوع سرفه بین ۳ تا ۸ هفته ادامه پیدا می‌کند.

۳) سرفه مزمن: این نوع سرفه بیش از ۸ هفته ادامه دارد و نشانه‌ای از وضعیت نامساعد جسمانی است.

اگر دچار سرفه مزمن هستید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. علائم زیر نیز معمولا با سرفه‌های مزمن همراه‌اند:

۱) وجود خون در خلط

۲) ترشح بیش ‌از حد مخاط

۳) تنگی نفس

درمان سرفه

انواع روش‌های درمان سرفه چیست؟

1. برای درمان سرفه دارو مصرف کنید

یکی از راه‌های درمان سریع سرفه، مصرف داروهایی است که با درمان علت سرفه از شدت سرفه می‌کاهد یا به طور کلی آن را رفع می‌کند. بسیاری از داروهای بدون نسخه برای درمان سرفه‌های معمولی که ناشی از بیماری‌های عفونتی نباشند، در داروخانه‌ها قابل تهیه هستند. یک نوع از این داروها، انواع خلط‌آور هستند که با رقیق کردن مخاط، آن را از بدن شما دفع کرده و سرفه ناشی از احتباس خلط را کاهش می‌دهد. از دیگر داروها می‌توان به داروهای رفلاکس معده اشاره کرد که رفلاکس را سرکوب کرده و از بازگشت آن و تحریک بدن برای سرفه جلوگیری می‌کند. دسته دیگری از داروها وجود دارند که هر دو کار را انجام می‌دهند تا سرفه شما درمان شود.

توجه کنید که این داروها نباید بیش از یک هفته استفاده شوند و فقط مصرف مقطعی آنها مجاز است. همچنین، در صورتی که به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای دروهای دیگری مصرف می‌کنید لازم است با پزشک مشورت کنید تا در درمان سرفه، تداخل دارویی منجر به آسیب به سلامتی شما نشود.

2. بدن خود را هیدراته نگه دارید

مصرف حداقل 8 لیوان آب در روز و نوشیدن مایعات یکی از روش‌های تأثیرگذار درمان سرفه شدید و خفیف است. اگر توجه داشته باشید هنگام دچار شدن به بیماری‌های عفونتی پزشک توصیه می‌کند مایعات فراوان بنوشید. دلیل این توصیه، افزایش گردش خون در نواحی عفونی و تسریع اقدام سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها است. همچنین نوشیدن مقادیر زیاد مایعات به رقیق شدن خلط و دفع بهتر آن و همچنین رفع خشکی گلو که از عوامل سرفه هستند کمک می‌کند.

3. چای گرم و دمنوش بنوشید

چای گرم سیاه یا سبز علاوه بر رقیق کردن مخاط و تأمین آب بدن، موجب نرم شدن گلو و کاهش تحریکات سرفه می‌شود. شما همچنین می‌توانید از انواع ترکیبات و دمنوش‌هایی که برای درمان سریع سرفه در طب سنتی به کار می‌روند استفاده کنید:

ترکیب آب جوش، عسل و لیمو: این ترکیب یکی از محبوب‌ترین روش‌های درمان سرفه شدید است که تأثیری فوق‌العاده سریع دارد. عسل و لیمو موجب نرم شدن گلو و کاهش سرفه می‌شوند.

دمنوش آویشن: شما می‌توانید با دم کردن دو قاشق چایخوری آویشن در آب جوش به مدت 7 دقیقه و نوشیدن روزانه این دمنوش، از خواص آن برای درمان سریع سرفه بهره ببرید.

دمنوش زنجبیل: مقداری چای سیاه را با نصف قاشق چایخوری زنجبیل به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزانه دو بار این دمنوش را بنوشید. زنجبیل با خاصیت ضدالتهابی خود، علاوه بر رفع التهابات و تحریکات گلو، رفلاکس معده را نیز کاهش می‌دهد و به شما در درمان سرفه شدید یا خفیف کمک می‌کند.

4. آب‌نمک غرغره کنید

غرغره آب‌نمک یک درمان خانگی ساده، ایمن و کم‌هزینه است که می‌تواند به تسکین خارش گلو که ممکن است باعث تحریک سرفه شما شود، منجر شود. غرغره آب‌نمک به کشتن باکتری‌ها، شل شدن مخاط و کاهش درد و ناراحتی کمک می‌کند.

نصف یا یک‌چهارم قاشق چایخوری نمک را درون یک لیوان آب ولرم حل کنید. محلول را درون دهان خود بچرخانید و برای حدود 30 ثانیه آن را غرغره کنید. پس از این کار محلول را از دهان خود خارج کنید و به هیچ عنوان آن را قورت ندهید.

5. از بخور سرد یا گرم استفاده کنید

یکی از دلایل خشکی گلو و تحریک سرفه، خشک بودن فضا خانه یا محل کار است. از بخورهای سرد یا گرم استفاده کنید تا فضای محیط مرطوب شده و تنفس شما بهبود یابد. همچنین می‌توانید با قراردادن برگ‌های اکالیپتوس بر روی دریچه بخور، به باز شدن مجرای تنفسی، بهبود شرایط ریه و درمان سرفه شدید کمک کنید.

6. از دستگاه شستشو بینی استفاده کنید

گاهی اوقات ممکن است دلیل سرفه‌های شما، حرکت احتباسات سینوس و خلط بینی به سمت گلو و تحریک آن باشد. با استفاده از سرم، اسپری و دستگاه‌های مخصوص می‌توانید هر چند وقت یک بار بینی خود را شست‌وشو دهید تا این ضایعات از بینی به بیرون خارج شده و وارد گلو نشوند.

7. حمام آب گرم بگیرید

حمام دوش آب گرم یا خوابیدن در وان آب گرم به باز شدن مجاری تنفسی و درمان سرفه شدید یا خفیف کمک می‌کند. همچنین یک راه فوق‌العاده برای رفع خستگی و تقویت سیستم ایمن بدن شما است تا اگر به دلیل بیماری‌های خفیف سرفه می‌کنید، این مشکل نیز رفع شود.

8. از قطره درمان سرفه استفاده کنید

قرص‌های پاستیل شکل نعنایی که به قطره سرفه شهرت دارند را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. منتول موجود در این قرص‌ها موجب خنک شدن و باز شدن مجاری تنفسی شده و در درمان سریع سرفه‌های خفیف به شما کمک می‌کند. همچنین مکیدن قطره سرفه باعث افزایش ترشح بزاق و نرم شدن راه گلو و رفع خلط می‌گردد.

9. از تحریک‌کننده‌های گلو دوری کنید

اگر گلو حساسی دارید، سعی کنید سیگار را ترک کنید و از واردشدن به محیط‌های پر از گردوغبار پرهیز کنید. همچنین هنگامی که سطح آلودگی هوا در  مرحله خطرناک قرار دارد از منزل خارج نشوید و هنگام خانه‌تکانی از یک روسری یا پارچه برای پوشاندن بینی و دهان خود استفاده کنید تا گلو شما تحریک نشود.موفقیت در زندگی وابسته به داشتن اطلاعات ارزشمند از علم روز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *