تعریق زیاد یا هایپرهیدروزیس چیست؟

هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد یک اختلال رایج است که احساس ناخوشایندی را به دنبال دارد.

هایپرهیدروزیس (به انگلیسی: Hyperhidrosis ) یا تعریق بیش از حد و غیرطبیعی، وضعیتی است که عرق کردن به‌طور غیرطبیعی افزایش یافته‌است.

این افزایش میزان تعریق تا حدی است که بیش از مقدار مورد نیاز برای تنظیم دمای بدن است. این بیماری می‌تواند کیفیت زندگی فرد مبتلا را از جهات مختلف کاهش دهد.

هایپرهیدروزیس

انواع هایپرهیدروزیس:

هایپرهیدروزیس دو نوع است:

  1.  نوع ژنرالیزه (کل بدن)
  2.  نوع لوکالیزه (محدود به نواحی خاص مانند زیر بغل ، کف دست ، سر و صورت)

بیشترین غدد عرق در نواحی فوق وجود دارند.

دسته بندی علمی

هایپرهیدروزیس اولیه:

علت شخصی برای تعریق وجود ندارد.

%50 موارد فرد دیگری از اعضای خانواده مبتلاست و علت ژنتیکی دارد.

هایپرهیدروزیس ثانویه:

اگر تعریق محدود به نواحی خاص باشد ، قرینه نیست و یکطرفه و به دنبال علت زمینه ای مانند اختلالات تیروئید و دیابت، حتی به دنبال عفونت و کانسر یائسگی ایجاد میشود. SSRI مصرف داروی ضد افسردگی و در نوع اولیه فرضیه هایی وجود دارد که نشان میدهد فعالیت سیستم سمپباتیک افزایش میابد. اغلب افراد این نوع هایپرهیدروزیس، بدتر شدن تعریق را درهیجان اعلام میکنند. به این صورت که وقتی تعریق در مناطقی وجود دارد، اضطراب ایجاد میشود و هیجان نیز تعریق را افزایش میدهد.

چرا باید تعریق بیش از اندازه را درمان کرد؟

تحقیقات نشان داده که بیش از 70 % این افراد اعتماد به نفس پایینی دارند.

حدود 60 % این افراد در محیط کار به دلیل نداشتن سلامتی و بهداشت دچار شکست هستند.

این افراد در روابط خود دچار شکست میشوند به طوری که از دست دادن اجتناب میکنند ویا مکررا مجبور به تعویض لباس هستند و این در حالی است که در مناطقی مانند کف دست ، زیر بغل و حتی صورت و سر درمان های ساده ای وجود دارد.

درمان های هایپرهیدروزیس :

  1. درمان خوراکی و آنتی کولینرژیک ها
  2. درمان با محلول آلومینیوم کلراید هگزا هیدرات که به صورت موضعی در نواحی تعریق استفاده میشود

( دو مورد بالا درمان کوتاه مدت است)

  1. درمان با بوتاکس
  2. درمان با یونتوفورزیس
  3. درمان با جراحی

درمان با بوتاکس

این روش ، روشی ساده است که تاییدیه ی *FDA داشته و ماندگاری طولانی به مدت 6-9 ماه دارد.

(*FDA سازمان غذا و داروی آمریکا)

بوتاکس در روش فوق بعد از بی حسی موضعی، با سوزن های ریز تزریق میشود. کاهش تعریق به شدت در بالا بردن اعتماد به نفس مؤثر است و تکرار بوتاکس میتواند ماندگاری آن را افزایش دهد.

تزریق در ناحیه ی زیر بغل عارضه ی خاصی ندارد.

این تزریق در کف دست میتواند به صورت موقت ، اختلالاتی در حرکات ظریف انگشتان ایجاد کند.

باید توجه داشت که تمام روش های درمانی تعریق ، معایب و مزایای خود را دارند ، اما روشی که به شدت در حال حاضر به دلیل

ماندگاری و سادگی و مورد استقبال است ، تزریق بوتاکس میباشد.

هایپرهیدروزیس

درمان با یونتوفورزیس

در درمان با یونتوفورز، عضو دارای تعریق اضافی در آب معمولی قرار گرفته و برای چند دقیقه در معرض پالس های کوچکی که برای خنثی کردن پیام های عصبی تعریق اضافی فرستاده می شوند قرار می گیرد. معمولا بیمار این پالس ها را بسیار ضعیف احساس می کند، اما همین پالس ها برای اعمال اثر یونتوفورز کافی هستند. برای موفقیت درمان، در ابتدا 9 تا 15 درمان کوتاه (15 یا 20 دقیقه ای) انجام می گیرد. انجام این درمان ها به رفع کامل تعریق اضافی منجر می شوند. همینطور مانند بوتاکس، در اینجا نیز درمان می بایست به صورت ادامه دار انجام شود، اما ادامه درمان تنها به ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در هفته نیاز خواهد داشت، که می تواند در محیط خانه و زمان دلخواه انجام شود.

 

جراحی برای هایپرهیدروزیس:

سمپاتکتومی توراسیک یک روش جراحی است که در آن اعصاب سمپاتیک مسئول عرق از کار می افتند. در جراحی سمپاتکتومی بخشی از عصب مربوط به غدد عرق در پوست تخریب می شود. جراح یک وسیله اندوسکوپیک خاص را در قفسه سینه بین دو دنده درست در زیر بغل قرار می دهد. سمپاتکتومی یک روش موثر اما خطرناک در درمان هایپرهیدروزیس است. حتی با وجود روش های اندوسکوپیک جدید تر، احتمال تعریق بیش از حد در سایر نقاط بدن و بروز مشکلات ریوی و عصبی به دنبال سمپاتکتومی وجود دارد. در نتیجه این روش به ندرت برای درمان تعریق بیش از حد به کار گرفته می شود. این روش فقط برای تعریق کف دست تاثیر دارد.

موثرترین راهکار برای درمان دائم و طولانی مدت تعریق شدید زیر بغل استفاده از روش کرت و ساکشن است که با این روش غدد عرق زیر بغل تراشیده می شوند و باعث قطع تعریق در این منطقه می شود. روشی بسیار موثر و ایمن که بین نیم تا یک ساعت زمان می برد و با بیحسی موضعی انجام می شود و معمولا 80 درصد از افراد در یک بار انجام جواب خوبی را خواهند گرفت.

 

در نتیجه

اگر شماهم در دسته ی افرادی هستین که در نواحی سر ، صورت ، کف دست و زیربغل تعریق بیش از حد دارند ، میتوانید باتوجه به اطلاعات پزشکی روزمره و روش های ذکر شده در مقاله ی بالا ، روش درمانی مناسب خود را انتخاب کنید. امروزه به کمک علم پزشکی در زندگی ، خیلی از مشکلات به سادگی قابل حل اند. لازم به ذکر است که تزریق بوتاکس در نواحی مانند زیر بغل و کف دست ، میتواند بالای 90 % موثر باشد.موفقیت در زندگی وابسته به داشتن اطلاعات ارزشمند از علم روز است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *