علت بی خوابی شبانه و راه سریع درمان آن

علت بی خوابی شبانه همواره از دغدعه های جامعه امروزی است.

بی خوابی شبانه یکی از مشکلاتی است که خیلی از افراد به دلایل مختلف با آن روبه‌رو می‌شوند. در واقع سخت خوابیدن، چندین بار در طول شب از خواب پریدن و صبح خیلی زود بیدار شدن همه به عنوان بی‌خوابی شبانه محسوب می‌شوند. چه عواملی باعث بیخوابی در طی شب می‌شوند؟ چگونه می‌توان بی‌خوابی را درمان کرد؟ داروهای مفید و اهمیت پزشکی در زندگی برای درمان بی‌خوابی کدام هستند؟ تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله به پاسخ این سوالات و بیشتر بپردازیم.

علت بی خوابی

علت بی خوابی شبانه

بی خوابی علل مختلفی میتوند داشته باشد که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

استرس و فشار روانی

نگرانی در مورد کار، مدرسه، سلامتی، امور مالی یا خانواده می‌تواند ذهن فرد را در شب فعال نگه دارد و خوابیدن را سخت کند. رویدادهای استرس‌زای زندگی یا آسیب‌های روحی مانند مرگ یا بیماری یکی از عزیزان، طلاق یا از دست دادن شغل نیز ممکن است منجر به بی‌خوابی در شب شوند.

سفر یا برنامه‌های کار

برنامه‌ریزی شبانه‌روزی فرد به عنوان ساعت بیولوژیک او عمل می‌کند و مواردی همچون چرخه خواب و بیداری، متابولیسم و دمای بدن شما را تنظیم می‌کند. اختلال در برنامه‌ریزی زندگی به دلیل نگرانی ناشی از تأخیر در سفر در چندین منطقه زمانی، کار در شیفت شب یا تغییر مکرر شیفت می‌تواند منجر به بی خوابی شود.

عادات بدخوابی

عادات بدخوابی شامل برنامه خواب نامنظم، چرت زدن، فعالیت‌های مهیج قبل از خواب، محیط خواب ناخوشایند و استفاده از تخت برای کار، غذا خوردن یا تماشای تلویزیون است. کار با کامپیوتر، مشاهده تلویزیون، انجام بازی‌های ویدیویی، کار با گوشی‌های هوشمند یا سایر صفحه نمایش‌ها درست قبل از خواب می‌توانند، در چرخه خواب شما اختلال ایجاد کنند و منجر به بی خوابی شوند.

پرخوری در شب

خوردن یک میان وعده سبک قبل از خواب مشکلی ندارد، اما پرخوری ممکن است باعث شود، هنگام دراز کشیدن از نظر جسمی احساس ناراحتی کنید. بسیاری از مردم پس از صرف غذا، سوزش سر دل و برگشت اسید و غذا از معده به مری (رفلاکس معده) را تجربه می‌کنند که ممکن است آن‌ها را بیدار نگه دارد.

اختلالات سلامت روان

اختلالات اضطرابی، مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، ممکن است خواب شما را مختل کنند. همین اختلالات باعث می‌شوند که شما بی خوابی شبانه را همزمان با سایر اختلالات سلامت روان تجربه کنید.

داروها

بسیاری از داروهای تجویزی، مانند داروهای ضدافسردگی، داروهای پارکینسون، داروهای آسم یا فشارخون، می‌توانند خواب را مختل کنند. بسیاری از داروهای بدون نسخه مانند برخی از داروهای مسکن، داروهای آلرژی، سرماخوردگی و مواردی که برای کاهش وزن کاربرد دارند، می‌توانند خواب را مختل کنند.

به همین دلیل دست و پنجه نرم کردن با بیماری‌های صعب العلاج یا مزمن باعث بروز بی خوابی می‌شود. گفتنی است که درد مزمن، سرطان، دیابت، بیماری قلبی، آسم، بیماری رفلاکس معده، پرکاری تیروئید، پارکینسون و بیماری آلزایمر از انواع بیماری‌هایی هستند که باعث بی خوابی می‌شوند.

اختلالات مرتبط با خواب

توقف تنفس یا آپنه (apnea) خواب باعث می‌شود که، تنفس در طول شب به طور مکرر متوقف شود و خواب مختل گردد.

سندرم پای بی قرار نیز اختلال رایجی است که، باعث ایجاد احساسات ناخوشایند در پاها شده که در اکثر موارد مانع از خواب آرام و کامل می‌شود.

مصرف کافئین، نیکوتین و الکل علت بی خوابی

قهوه، چای، کولا و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار محرک هستند. نوشیدن آن‌ها در ساعات نزدیک به شب می‌تواند باعث اختلال در زمان خوابیدن و بی خوابی شود. نیکوتین موجود در سیگار و انواع دخانیات، محرک دیگری است که می‌تواند خواب را مختل کند. الکل ماده دیگری است که می‌تواند به شما کمک کند تا راحت به خواب بروید، اما از مراحل عمیق‌تر خواب جلوگیری می‌کند و اغلب باعث بیدار شدن در نیمه شب می‌شود.

بالا رفتن سن علت بی خوابی

تعداد زیادی از افرادی که برای درمان بی خوابی اقدام می‌کنند، افراد مسن هستند. مصرف انواع داروها، ابتلا به بیماری‌هایی مانند آرتروز، افسردگی، مشکلات پروستات و افتادگی مثانه و سایر عوامل، موجب بی‌خوابی افراد مسن می‌شوند. این در حالی است که، این گروه سنی هم به میزان خوابی مشابه خواب جوانان نیاز دارند.موفقیت در زندگی وابسته به داشتن اطلاعات ارزشمند از علم روز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *