اکسید کروم چیست ؟

اکسید کروم یک پودر سبز است که عمدتا به عنوان رنگ در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی اکسید کروم (Chromium dioxide) با فرمول شیمیایی Cr2O3 یک ترکیب معدنی است که تحت عنوان دی کروم تری اکسید نیز شناخته می شود. این ماده شیمیایی تنها اکسید پایدار فلز کروم است و به طور طبیعی در کانی اسکولایت، در قالب کریستال های هگزاگونال سبز رنگی وجود دارند.

اکسید کروم

کاربردهای اکسید کروم در صنایع

یکی از کاربردهای این ماده تیز کردن سطوحی مانند لبه چاقو است. این ماده برای رنگ کردن پلیمر و پولیش دادن سطح دستگاه های نوری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده در جوشکاری فلزات، اضافه کردن رنگ به داروها، به عنوان بیهوش کننده، برای پولیش دادن فولاد ضد زنگ و برای تهیه فلزات کروم به کار می رود.

سرامیک

اگر این ترکیب خلوص بالایی داشته باشد، دو ویژگی انحلال ناپذیری و پایداری دمایی را پیدا می کند. پایداری دمایی این ماده و مقاومت آن در برابر سایش، Cr2O3 را برای تهیه سرامیک مناسب می کند.

رنگدانه

این ترکیب رنگدانه معدنی است که می تواند در صنعت چاپ، رنگ و همچنین برای رنگی کردن شیشه ها مورد استفاده قرار بگیرد.

کاتالیست

این ماده کاتالیست واکنش های آلی و معدنی است، به عنوان مثال به عنوان کاتالیست واکنش اکسیداسیون هیدروکربن های کلردار شده شناخته می شود.

انواع اکسید های کروم

کروم سه نوع اکسید دارد که به شرح زیر هستند:

روش تهیه اکسید کروم

Cr2O3 به طور طبیعی در کانی اسکولایت تشکیل می شود، اما به دلیل کمیاب بودن این نوع کانی، این ماده را از واکنش اکسایش کاهش سدیم دی کرومات با سولفور در دمای بالا تهیه می کنند. معادله این واکنش به شرح زیر است:

Na2Cr2O7 + S → Na2SO4 + Cr2O3

نکات مهم در استفاده از اکسید کروم

به دلیل اینکه اکسید کروم فرار است، قرار دادن لعاب سبز کروم در مجاور لعاب سفید قلع اغلب رگه های صورتی روی لعاب سفید قلع ایجاد خواهد کرد یک دریچه خوب کوره می تواند به بیرون کشیدن بخار کروم قبل از چسبیدن آن به سفیدی قلع کمک کند.

اما می توان با ترکیب نکردن 2 لعاب در کوره یکسان از درخشش کروم کاملا جلوگیری کرد.

از سوی دیگر، اگر درخشش صورتی را دوست دارید، می توان از طریق ترکیب سبز کروم و سفید قلع در یک کوره یا حتی حرارت دادن قطعات در یک سگگار تقریبا بسته با یک لعاب سبز کروم نقاشی شده در دیوار داخلی سگگار این کار را انجام داد.

اکسید کروم

مراکز خرید و قیمت فروش اکسید کروم در تهران و شهرستان‌ ها

اغلب مراکز خرید و فروش اکسید کروم و دیگر مواد شیمیایی در تهران وجود دارند و فروشندگان این نانو ذرات در سایر استان و شهرستان ها در بیشتر موارد، خرید خود را از تهران انجام می دهند. به همین دلیل، توصیه می شود که در صورت امکان سعی کنید تا خرید مواد شیمیایی از تهران انجام شود. چرا که:

ایمنی و خطرات کار با نانو ذرات اکسید کروم

مانند هر ترکیب شیمیایی دیگری هنگام کار با اکسید کروم حتما باید از تجهیزات حفاظت شخصی استفاده کنید. از آنجاییکه تماس این ماده شیمیایی با پوست و دهان مسمومیت حاد ایجاد می کند حتما هنگام کار از دستکش و ماسک استفاده نمایید.

این ماده شیمیایی در تماس با پوست واکنش پوستی آلرژیک و در تماس با چشم ها آسیب جدی به چشم ها وارد می کند.

بلع این ماده می تواند باعث حالت تهوع و مشکلات گوارشی شده و استنشاق گرد و غبار آن با تحریک سیستم تنفسی باعث سرفه و تنگی نفس خواهد شد.

جمع بندی

کروم سه اکسید دارد که به صورت CrO،CrO3 و Cr2O3 وجود دارند. در این میان Cr2O3 یک آمفوتر است و هم خصوصیت اسیدی دارد و هم خصوصیت قلیایی، بنابراین در اسید حل می شود و یون های کروم هیدراته را آزاد می کند. این اکسید کروم سبز رنگ است و به طور طبیعی در کانی اسکولایت وجود دارد. اما به علت کمیاب بودن این کانی، می توانیم از طریق تجزیه گرمایی آمونیوم دی کرومات و حذف هیدروژن در دمای بالا نیز این اکسید را تهیه کنیم. می توان از این ماده در صنایع مختلفی مثل سرامیک سازی استفاده کرد چون در برابر سایش مقاوم است و پایداری گرمایی بالایی دارد. همچنین این ماده می تواند به عنوان کاتالیست به بسیاری از واکنش های شیمیایی آلی و معدنی سرعت ببخشد..موفقیت در زندگی وابسته به داشتن اطلاعات ارزشمند از علم روز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *