پیر چشمی چیست؟

پیر چشمی به انگلیسی presbyopia نامیده می‌شود. این عارضه بخش طبیعی روند پیری و یکی از بیماری های چشم است. معمولا از اوایل یا اواسط ۴۰ سالگی علائم آن شروع شده و در ۶۵ سالگی بدتر می‌شود. افرادی که دچار این عارضه می‌شوند، در مشاهده اجسام نزدیک مشکل داشته، اما اجسام دور را واضح می‌بینند.

برخی افراد پیر چشمی را با دوربینی چشم اشتباه می‌گیرند. اما این دو عارضه با هم تفاوت دارند. پیرچشمی به دلیل کاهش انعطاف‌پذیری عدسی چشم اتفاق میفتد. اما دوربینی مربوط به کاهش طول کره چشم یا کاهش انحنای قرنیه است. کاهش انعطاف‌پذیری عدسی با افزایش سن کاملا طبیعی است. در این شرایط نور به‌ درستی خم نشده و روی شبکیه متمرکز نمی‌شود. موفقیت در زندگی وابسته به داشتن اطلاعات ارزشمند از علم روز است.

پیر چشمی

علائم پیر چشمی چیست؟

پیر چشمی باعث خواهد شد تا تمرکز بر روی هر جسم کوچکی برای شما سخت شود. اگرچه به نظر می‌رسد که این تغییرات به طور ناگهانی رخ داده‌اند، اما باید گفت توانایی فوکوس چشم شما از زمان کودکی تا زمان ابتلا به این بیماری به تدریج کاهش‌یافته است.

علائم پیرچشمی که بین افراد مسن رایج هستند، عبارت‌اند از:

عوامل خطرناک برای ابتلا به پیر چشمی

اگرچه افزایش سن به عنوان عامل اصلی پیرچشمی مطرح است، اما برخی داروها و اختلالات هم ممکن است در افراد زیر 40 سال نیز باعث بروز این بیماری شوند. در این موارد، پیرچشمی زودرس مشاهده می‌شود.

در صورتی که سن شما کمتر از ۴۰ سال است و قادر به فوکوس به خوبی بر اجسام نزدیک نیستید، احتمالاً به بیماری پیرچشمی مبتلا شده‌اید. به همین دلیل، توصیه می‌شود که به زودی اقدام به مشاوره و درمان پیرچشمی نمایید.

علل رایج بروز پیرچشمی

  1. افزایش سن
  2. دور بینی (Farsightedness)
  3. مصرف برخی داروها، از جمله داروهای ضد آلرژی، ضد اضطراب، ضدافسردگی، ضد روان‌پریشی، ضد اسپاسم و دیورتیک‌ها که می‌توانند خطر ابتلا به پیرچشمی را افزایش دهند.
  4. برخی بیماری‌ها نظیر دیابت، مولتیپل اسکلروزیس، دیسائوتونومی و غیره که در افراد مبتلا به پیرچشمی مشاهده شده‌اند.
  5. سابقه ضربه به سر

با این توصیفات و شناخت از عوامل خطر، بهتر است هرگونه تغییرات چشمی خود را جدی بگیرید و در صورت لزوم به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.

پیر چشمی

راه های پیشگیری از پیرچشمی

  1. رعایت منظم و پیگیری تحت نظر یک متخصص چشم برای نگهداری و بهبود وضعیت چشمانتان اهمیت دارد.
  2. کنترل دقیق بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون که می‌توانند بر بینایی تأثیر بگذارند، ضروری است.
  3. در صورتی که کاهش بینایی، تنبلی چشم، تاری دید، جرقه‌های نوری یا لکه‌های سیاه در دیدتان ظاهر شد، باید بلافاصله به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.
  4. استفاده از عینک با توجه به تجویز پزشک و با شماره مناسب به کمک به بهتر دیدن کمک می‌کند.
  5. توجه به خواب کافی و به میزان حداقل ۸ ساعت در شب برای حفظ سلامت چشمانتان اهمیت دارد.
  6. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C و A مانند هویج و مرکبات به نگهداری و بهبود بینایی کمک می‌کند.
  7. همیشه از عینک آفتابی با استانداردهای معتبر استفاده کنید؛ زیرا تابش‌های مضر خورشید می‌توانند باعث پیری زودرس چشم شوند.
  8. در انتخاب شغل، شغلی را انتخاب کنید که نیاز به دید نزدیک و پایین‌رفتن مکرر نداشته باشد تا از سلامت چشمانتان محافظت کنید.

پیر چشمی چگونه درمان می ‌شود؟

پیرچشمی قابل درمان نیست، اما امروزه می‌توانید به وسیله ی پزشکی در زندگی ، در حوزه سلامتی و بهداشت ، گزینه‌های بسیار متنوعی را برای اصلاح دید خود انتخاب کنید.

اطلاعات پزشکی روزمره و مشورت با چشم‌پزشکتان می‌تواند در روند انتخاب بهترین روش درمانی کمک‌کننده باشد. بسته به سلامت کلی و سبک زندگی شما، چشم‌پزشک شما ممکن است مواردی نظیر استفاده از عینک طبی، لنز تماسی، عینک مطالعه، لنزهای افزودنی پیش‌رونده، لنزهای دو کانونی یا جراحی چشم را پیشنهاد بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *