قدم به قدم تا ترک سیگار

ترک سیگار می‌تواند به طور چشمگیری سلامت ما را بهبود بخشد و به ما کمک کند زندگی طولانی‌تری داشته باشیم.

این عمل به تنهایی خطر ابتلا به بیماری قلبی، ریوی، نارسایی کلیه، عفونت و سرطان را کاهش می‌دهد.

ترک سیگار همچنین احتمال ابتلا به پوکی استخوان و نیز بروز مشکلات جنسی را کاهش می‌دهد. به علاوه، این کار می‌تواند کمک کند پوستمان جوان‌تر به نظر برسد.

ترک سیگار برای اکثر افراد آسان نیست و برای ترک کامل آن ممکن است لازم باشد چندین بار تلاش کنیم. اما کمک و پشتیبانی در این زمینه در دسترس است. ترک سیگار بدون توجه به سن، حتی اگر برای مدت طولانی سیگار کشیده باشیم، سلامتی و بهداشت ما را بهبود می‌بخشد.

ترک سیگار

مراحل کار

اگر شما یک سیگاری هستید، مفید است که درباره عادتی که به آن معتاد شده‌اید، بیشتر بدانید. این اطلاعات می‌تواند شما را ترغیب به ترک سیگار کند و در این مسیر به شما کمک کند.

واقعیت این است که بیشتر سیگاری‌ها وابستگی فیزیکی به سیگار ندارند؛ بلکه اعتیاد به سیگار به دلیل عوامل روانی و ریشه‌های روحی بیشتری دارد. به همین دلیل ترک سیگار می‌تواند کار دشواری باشد.

اگرچه دوری از آن مشکلی دارد، اگر به سن کمتر از ۴۰ سال تصمیم به کنار گذاشتن بگیرید، می‌توانید بسیاری از خساراتی که از ناحیه بهداشتی به دلیل سیگار کشیدن دیده‌اید، جبران کنید و زندگی سالم‌تری را شروع کنید.

پس از ترک سیگار، در بدن شما تغییراتی رخ می‌دهد

  1. ۲ ساعت پس از آن:

در طول دو ساعت اول پس از آن، فشار خون و ضربان قلب شما به حالت طبیعی باز می‌گردد. ممکن است در این زمان علائم کمبود نیکوتین را احساس کنید.

  1. ۱۲ ساعت پس از آن:

در طی ۱۲ ساعت اول پس از ترک سیگار، سطح منواکسید کربن در بدن شما به حالت طبیعی باز می‌گردد و سطح اکسیژن در خون افزایش می‌یابد.

  1. ۲۴ ساعت پس از آن:

ریسک حمله قلبی در افراد سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری‌ها ۷۰ درصد بیشتر است. اما تنها یک روز پس از ترک سیگار، ریسک این حملات کاهش می‌یابد.

  1. ۴۸ ساعت پس از آن:

اینجا نیکوتین به طور کامل از بدن شما خارج می‌شود و حس بو و طعم به حالت عادی بازمی‌گردد.

  1. ۲ تا ۳ هفته پس از آن:

در این بازه زمانی، متوجه می‌شوید که می‌توانید بدون احساس خستگی به ورزش و فعالیت بدنی بپردازید و نشانه‌های ترک سیگار را پشت سر می‌گذارید.

  1. ۱ تا ۹ ماه پس از آن:

در این بازه زمانی، ریه‌های شما شروع به بازسازی خود می‌کنند و توانایی مژک‌ها برای تصفیه هوا بهبود می‌یابد.

  1. ۱ سال پس از آن:

بعد از یک سال، خطر بیماری‌های قلبی نسبت به زمانی که سیگار می‌کشیدید، تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

  1. ۵ سال پس از آن:

پس از ۵ تا ۱۵ سال از ترک سیگار، خطر ابتلا به سکته قلبی به حدی می‌رسد که با کسانی که هیچ‌گاه سیگار نکشیده‌اند، برابری می‌کند.

  1. ۱۰ سال پس از آن:

با گذشت ۱۰ سال از ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین، خطر ابتلا به سرطان‌های دهان، گلو، مری، مثانه، کلیه و لوزالمعده نیز کاهش می‌یابد.

علائم ترک سیگار:

هنگامی که سیگار را ترک می‌کنید، ممکن است با علائمی مانند:

مواجه شوید. این علائم ممکن است سخت باشند، اما با داروها و مشاوره می‌توانید این موقعیت را مدیریت کنید.

در مواجهه با دوری از آن، برخی افراد به مدت موقت ممکن است دچار افسردگی شوند. اگر علائم افسردگی در شما دیده می‌شود، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. افراد ممکن است به درمان افسردگی نیاز داشته باشند.

در نهایت، ترک سیگار یک چالش می‌تواند باشد، اما با تصمیم قوی و استفاده از منابع مختلف می‌توانید این مرحله را پشت سر بگذارید و به سلامتی و بهبود زندگی‌تان برسید.

ترک سیگار

5 نکته و راهکار مهم برای ترک سیگار

۱.بر ترس خود غلبه کنید

هر فرد سیگاری با نزدیک شدن به روز شروع برنامه ریزی برای ترک کردن سیگار، ترسی تمام وجودش را فرا می‌گیرد. ناگهان تردید تمام وجودتان را پر می‌کند و شک می‌کنید که آیا کارتان درست است؟ شاید باید منتظر بمانید تا مشغله و استرستان کم شود؟ وقتی به یاد اعتیادتان به نیکوتین می‌افتید، با خودتان می‌گویید که یک هفته بعد یا ماه بعد زمان بهتری برای ترک کردن سیگار است.

اجازه ندهید که ترس از ترک سیگار قبل از شروع به ترک کردنش شما را از تصمیمتان منصرف کند. هنگامیکه زمانش فرا رسید، آخرین سیگار را با اطمینان مچاله کنید. شما قادر به انجامش هستید و مزایای این تصمیم در انتظارتان است.

۲.از دفترچه استفاده کنید

دفترچه یادداشتی برای ترک کردن سیگار تهیه کنید و در ابتدا دلایل ترک را بنویسید. به فهرست مزایا و معایب سیگار کشیدن از نظر فردیکه قبلاً سیگاری بوده توجه کنید و از آن برای تهیه فهرست مفصل خودتان استفاده کنید.

هنگامیکه بارها و بارها موردی را به خودمان گوشزد کنیم؛ آنرا باور می‌کنیم. با توجه به دفترچه ترک می‌توانید دستیابی به اهدافتان و پیشرفت خودتان را مورد بررسی قرار دهید.

۳.به دنبال پشتیبان بگردید

تشویق و حمایت شدن از جانب افرادیکه به موفقیت شما علاقمند هستند؛ نقش مهمی در موفقیت شما دارد. جلب حمایت خانواده و دوستان در کنار انجمن‌های آنلاین بسیار کمک کننده است. این انجمن‌ها، گروهی فعال و متشکل از افرادی در شرایط مشابه شما است که ۲۴ ساعت روز و هفت روز هفته در دسترس هستند. می‌توانید اول به عنوان مهمان وارد این گروهها شوید و نظرات سیگاری‌های سابق را بخوانید و بعد هم نظرات خودتان را ارسال کنید.

۴.هوشمندانه غذا بخورید

در ابتدا بدنتان به خاطر ترک سیگار شوکه می‌شود. مواد شیمیایی درون دود سیگار مضر هستند ولی شما به لحاظ جسمانی به آنها اعتیاد پیدا کرده‌اید هنگامیکه سیگار را ترک می‌کنید؛ متوجه فقدان این مواد می‌شوید.

اگر می‌خواهید سوخت لازم برای عملکرد مناسب بدنتان را در اختیارش قرار دهید باید با ناراحتی حاصل از ترک سیگار مقابله کرده و آنها را به حداقل برسانید.

مصرف مواد غذایی لذیذ اشکالی ندارد ولی نباید زیاده روی کنید چون باعث احساس بی رمقی و اضافه وزن خواهد شد. غذاهای مناسب را در دسترسشان قرار دهید. البته همین حالا هم باید به غذاهای مفید، دسترسی داشته باشید و این شرایط محدود به ترک سیگار نمی‌شود.

۵.آب بنوشید

آب به تصفیه مواد سمی باقیمانده در بدنتان کمک می‌کند و مانع از بازگشت به سمت سیگار می‌شود. هنگامیکه بدنتان را به خوبی آبرسانی می‌کنید به طور کلی حس بهتری دارید. البته این شرایط به شما برای مقابله با علایم ترک نیکوتین کمک می‌کند.

 

نتیجه

مزایای طولانی مدت ترک فوق العاده است. بنابر گفته انجمن قلب آمریکا طول عمر غیر سیگاری ها به طور متوسط ۱۴ سال بیشتر از سیگاری ها است.

در مقاله ی بالا با توجه به اطلاعات پزشکی روزمره راهکارهای مناسب برای مقابله با سیگار کشیدن را برای شما عزیزان درج کردیم .

پس از همین امروز تصمیم به ترک کردن گرفته و به سلامتی خود کمک کنید و در صورت احساس شکست فورا به پزشک خود اطلاع دهیم. اطلاعات ارزشمند پزشکی در زندگی در این مهم به شما کمک خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *