دستگاه DVR چیست و چه کاربردهایی دارد؟

دستگاه DVR یا Digital Video Recorder برای ضبط تصاویر دوربین های آنالوگ استفاده می شود.

دوربین های آنالوگ دارای کیفیت و نامهای متفاوتی از جمله HD، HD-CVI، AHD و غیره می باشند که تمامی توسط DVR پشتیبانی می شوند.

در حقیقت  دستگاه dvr  یک دستگاه الکترونیکی است. تصاویر دوربین مداربسته از طریق کابلی که به قسمت ورودی dvr متصل است، به آن منتقل می شوند.

دستگاه DVR

کاربرد دستگاه DVR

برخی از کاربردهای اصلی دستگاه DVR به شرح زیر است:

از طریق DVR میتوان تصاویر دوربین مداربسته AHD  را (توسط هارد دیسک نصب شده در دستگاه) ضبط و مجددا بازبینی یا پشتیبان گیری کرد.

با اتصال DVR به نمایشگر شما می توانید تصویر تمامی دوربین ها را به صورت یکپارچه در یک صفحه ببینید.

به شما این امکان را می دهد که تصاویر را به نحوه دلخواه خود تنظیم کنید. این تنظیمات شامل تنظیمات نور و رنگ، تنظیمات نوع و زمان بندی ضبط خواهد بود.

از طریق پورت LAN موجود بر روی DVR شما می توانید موفق به اتصال دوربین مدار بسته به کامپیوتر شوید. همچنین قادر به مشاهده تصاویر از هر جای دنیا با استفاده از اتصال دوربین مدار بسته به اینترنت خواهید بود.

از طریق پورت RS485 موجود بر روی DVR شما می توانید دوربین های گردان یا دوربین های زوم را کنترل کنید.

تاریخچه تولید DVR

در اوایل دوره‌ی تولید سیستم‌های مداربسته، فقط تکنولوژی آنالوگ در دسترس بود. به همین دلیل، دستگاه‌های DVR و دوربین‌های مداربسته‌ای که بر اساس این تکنولوژی تولید می‌شدند، محدودیت‌هایی در ارائه تصاویر داشتند و کیفیت پایینی نیز داشتند. در ابتدا، دوربین‌های آنالوگ قادر به ضبط تصاویر در شب نبودند. با افزایش تقاضا و نیاز به نظارت ۲۴ ساعته و همچنین بهبود امنیت، امکان IR (Infrared) به دوربین‌ها اضافه شد.

دستگاه‌های DVR اولیه، پورت‌های خروجی HDMI و VGA را نداشته‌اند و از پورت AVI برای اتصال به نمایشگرها استفاده می‌کردند. پس از آن، پورت خروجی VGA و سپس HDMI به این دستگاه‌ها اضافه شد.

پس از دوره آنالوگ، تکنولوژی‌های AHD، IP، CVI و TVI به صنعت مداربسته اضافه شدند که هر کدام تأثیر زیادی در کیفیت تصاویر داشتند. سیستم‌های مداربسته آنالوگ به دلیل هزینه‌ی کمتری که نسبت به سایر تکنولوژی‌ها داشتند، به بازار عرضه می‌شدند. این تکنولوژی‌های جدید با بهبود کیفیت تصاویر و افزایش امکانات، قدمی مهم به سوی بهره‌وری بیشتر و امنیت بهتر در صنعت مداربسته برداشتند.

دستگاه DVR

پورت های دستگاه ضبط DVR

همه پورت ها بر روی پنل همه دستگاه ها موجود نیست و باید بسته به نیاز دستگاهی تهیه شود که پورت های مورد نیاز را داشته باشد.

ساختار دستگاه ضبط تصاویر DVR

سیستم عامل دی وی آر بر پایه لینوکس بوده و با توجه به کارایی از طول عمر بالایی نیز برخوردار است. برای ذخیره سازی تصویر با توجه به میزان پشتیبانی دستگاه DVR می توان به آن هارد دیسک اضافه نمود و همچنین جهت سهولت استفاده می توان از ماوس و کیبورد و مانیتور نیز استفاده کرد.

تقسیم بندی براساس کانال ورودی تصویر

دستگاه ضبط معمولاً از چند وجه طبقه بندی می شوند ولی عمده ترین دسته بندی آنها تعداد کانالهای ورودی دوربین مداربسته است و از نظر استاندارد تعداد کانال های ورودی تصویر به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند:

و کیفیت تصاویر ضبط شده با رزولوشن های CIF ،2 CIF ،D1 ،960H ،720P ،1080P می باشد که به ترتیب از پایین ترین به بالاترین کیفیت می باشد.

دستگاه DVR

نکات مهم در انتخاب یک دی و ار DVR مناسب چیست؟

نقاط مثبت و منفی دستگاه DVR

مزایای استفاده از  DVR

معایب استفاده از DVR

تفاوت NVR با DVR چیست؟

NVR و DVR هر دو دستگاهی هستند که داده های دوربین مداربسته به آنها مینتقل می شود. اما اینکه تفاوت اصلی NVR با DVR چیست مربوط به نحوه عملکرد آنهاست. DVR یک دستگاه الکترونیکی می باشد. به این صورت که تصاویر دوربین مدار بسته از طریق کابل کواکسیال به دستگاه DVR منتقل می شود. سپس این تصاویر داخل دستگاه کدگذاری و پردازش می شوند.

اما دستگاه ان وی ار یک برنامه نرم افزاری است. در سیستم های تحت شبکه تصاویر در خود دوربین کدگذاری و پردازش می شوند. سپس این تصاویر پردازش شده از طریق کابل شبکه برای مشاهده و ذخیره سازی به دستگاه NVR منتقل می شود.

نتیجه

فن آوری های رایانه روز به روز در حال گسترش و تکمیل دسترسی ما به تکنولوژی است. دستگاه های DVR با توجه به نوع، برند، تعداد کانال، کیفیت تصویر و… دارای کاربرها و قیمت های مختلفی هستند. امیدواریم که توانسته باشیم با جمع آوری مقاله ی بالا از اطلاعات ارزشمند دنیا ، در انتخاب مناسب ترین مدل دستگاه DVR ، به شما کمک شایانی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *