مضرات قند چیست ؟ و چگونه میتوان آنرا کاهش داد؟

مضرات قند همیشه باید مورد توجه قرار گیرد. دانستن اطلاعات ارزشمند در این زمینه به سلامتی افراد کمک شایانی مینماید.

قندها، مثل نیشکر، ملاس و مالت جو، انواعی از قندها هستند که در لیست قندهای مختلف قرار دارند. اما آیا همه قندها مضر هستند یا برخی از قندها فواید تغذیه‌ای دارند؟ در این مقاله، در مورد انواع قندها، عوارض آنها و راهنمایی در استفاده از اطلاعات برچسب مواد خوراکی صحبت می‌شود.

مضرات

قند چیست ؟

قند متشکل از مولکول‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن است و به عنوان یک نوع کربوهیدرات شناخته می‌شود. هنگام مصرف کربوهیدرات‌ها، آنها هضم شده و به گلوکز تجزیه می‌شوند. گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی برای سلول‌های بدن انسان، از جمله مغز و سیستم عصبی مرکزی، استفاده می‌شود.

انواع قند

کربوهیدرات‌ها دو دسته اصلی دارند، یعنی کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده. تفاوت بین این دو دسته در سرعت هضم و جذب آنها قرار دارد که بسته به ساختار شیمیایی آنها متفاوت است. کربوهیدرات‌های پیچیده از سه یا چند مولکول قند تشکیل شده‌اند، در حالی که کربوهیدرات‌های ساده از یک مولکول قند (مونوساکارید) یا دو مولکول قند (دی‌ساکارید) تشکیل شده‌اند.

چهار نوع رایج قندهای ساده عبارتند از:

  1. گلوکز
  2. فروکتوز (معروف به قند میوه)
  3. ساکارز (معروف به شکر خریداری شده)
  4. لاکتوز (معروف به قند لبنیات)

این چهار نوع قند را می‌توان به منابع قند طبیعی و قند افزوده (شکرهای اضافی) تقسیم کرد.

تفاوت قند افزوده با قند طبیعی

قندهای افزوده به طور معمول به غذاها و نوشیدنی‌ها برای افزایش طعم، رنگ، بافت و ماندگاری ماده خوراکی اضافه می‌شوند. این نوع قندها، اصطلاحاً به عنوان “کالری خالی” شناخته می‌شوند، زیرا بیشتر ارزش غذایی ندارند و فقط به کالری غذا اضافه می‌کنند.

مصرف قند افزوده در حد اعتدال مفید است، اما اکثر افراد بیش از حد آن را مصرف می‌کنند. در رژیم غذایی استاندارد آمریکایی (SAD)، منابع اصلی قند افزوده شامل نوشابه، نوشیدنی‌های میوه‌ای، غلات، کلوچه‌ها، کیک‌ها، آب‌نبات‌ها، ماست‌های طعم‌دار و بسیاری از غذاهای فرآوری شده است. طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، بزرگسالان آمریکایی به طور متوسط در طول روز حدود ۷۷ گرم قند افزوده مصرف می‌کنند که بیش از سه برابر مقدار توصیه شده برای زنان است. مصرف بیش از حد قند افزوده می‌تواند منجر به افزایش قند خون مزمن، افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن گردد.

همچنین، قندهای طبیعی در غذاهایی مانند میوه و شیر طبیعی یافت می‌شوند. اگرچه قندهای طبیعی به خودی خود فواید زیادی ندارند، اما همراه با ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن وارد می‌شوند. غذاهایی که حاوی قند طبیعی هستند، غنی از مواد مغذی و فیبر بوده و فواید سلامتی مختلفی دارند. همچنین، بعضی از غذاهای خاص ممکن است حاوی قند طبیعی و قند افزوده پنهان شده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *