اختلال دو قطبی چیست؟

اختلال دو قطبی یکی از بیماری‌های اعصاب و روان است که برای درمان آن باید به دکتر روانپزشک یا دکتر روانشناس مراجعه کنید. دانستن این اطلاعات ارزشمند از علم روز به موفقیت در زندگی کمک شایانی می کند.

همه ما ممکن است دوره‌هایی از تغییرات خلقی را در طول زندگی خود تجربه کنیم؛ هرچند این شرایط معمولا بیشتر از چند ساعت طول نمی‌کشد و با تغییرات شدید رفتاری و اختلال در عملکرد روزانه و مشکل در ارتباطات اجتماعی همراه نخواهد بود، این در صورتی است که این موارد در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی دیده می‌شود. درمان اینگونه بیماری ها به بهبود کیفیت سلامتی و بهداشت جامعه ، کمک شایانی مینماید.

این بیماری یکی از اختلالات مربوط به روان است، که باعث تغییرات خلق، انرژی و اختلال در عملکرد فرد می‌شود.

اختلال دو قطبی می‌تواند باعث تغییر در ارتباط فرد بیمار با نزدیکان‌ و ایجاد مشکلاتی در محل کار و مدرسه شود.

اگر این بیماری را به حال خود رها کنید، ممکن است عوارض آن شما را درگیر کند. همچنین درمان این بیماری می‌تواند کیفیت زندگی بیمار را چند برابر کند.

اختلال دو قطبی

علائم ابتلا به اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یک اختلال روانی است که سه نشانه اصلی را به همراه دارد. این نشانه‌ها عبارتند از:

  1. شیدایی: در زمان شیدایی، افراد مبتلا به ابن بیماری می‌توانند احساسات عاطفی بالایی را تجربه کنند. آنها ممکن است از احساس هیجان بالا، سرخوشی و انرژی فزاینده برخوردار باشند. این شخصیت‌ها ممکن است به طور ناگهانی خرج‌های بزرگی انجام داده، رابطه‌های جنسی بی‌احتیاطی داشته و به فعالیت‌های مختلف اعتیادی پرداخته و مواد مخدر مصرف کنند. در دوره شیدایی، نیاز به خواب کم می‌شود و همواره پر از انرژی هستند و قادر به کنترل این انرژی نیستند، بطوری که مدام حرف می‌زنند و توانایی ساکت ماندن را ندارند.
  2. هیپومانیا: هیپومانیا به طور کلی با اختلال دو قطبی نوع ۲ همراه است. این نوع اختلال دو قطبی شباهت‌هایی به دوره شیدایی دارد، اما با تفاوت اینکه ممکن است تداخل و تاثیری بر روی کار، مدرسه یا روابط اجتماعی فرد ایجاد نکند. با این حال، فرد مبتلا به هیپومانیا همچنان دچار تغییرات خلقی می‌شود. در دوره افسردگی، شما ممکن است علائم بسیاری را تجربه کنید؛ مانند ناراحتی زیاد،‌ ناامیدی، کاهش انرژی، عدم علاقه به فعالیت‌هایی که قبلاً لذت می‌بردید، دوره‌های خواب کوتاه یا بلند، افکار خودکشی و غیره.
  3. افسردگی: در دوران افسردگی، شخص مبتلا به این بیماری دچار کاهش وزن شدید بدون هیچ تلاشی می‌شود و اشتهای شخص به شدت کاهش می‌یابد. فرد مبتلا به افسردگی در دوران این حالت تمرکز خود را از دست می‌دهد، احساس بی‌ارزشی و بی‌اهمیتی را تجربه می‌کند و به طور مداوم افکار منفی در ذهن خود دارد.

انواع اختلال دو قطبی:

این عارضه دارای انواع مختلفی است که به طور خلاصه عبارت‌اند از:

  1.  نوع ۱: مدت زمان این نوع اختلال معمولاً کمتر از یک هفته است، و اکثراً دوره شیدایی بیشتر از دوره افسردگی تجربه می‌شود. با درمان مناسب، دوره‌های شیدایی می‌توانند کاهش یابند و فرد بهبود یابد.
  2. نوع ۲: در این نوع اختلال، دوره افسردگی بیشتر از یک بار رخ می‌دهد. هیپومانیا نیز می‌تواند به صورت جزئی رخ دهد. با درمان مناسب و پیگیری کنترلی، کیفیت زندگی فرد بهبود می‌یابد.
  3. اختلال دو قطبی با تناوب شدید و سریع: افراد مبتلا به این نوع بیماری، معمولاً بیش از چهار بار در یک سال این اختلال را تجربه می‌کنند. این نوع اختلال دو قطبی از نادرترین انواع آن است و نیاز به پیگیری و درمان دقیق دارد.

عوامل تشدید‌کننده

تشدید اختلال دو قطبی می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی اتفاق بیفتد، که عبارت‌اند از:

آیا اختلال دو قطبی قابل درمان است؟

بله، اختلال دو قطبی قابل درمان است و با پیگیری مناسب و مصرف داروهای مناسب، می‌توان کنترل آن را به دست آورد. هدف از درمان اختلال دو قطبی کاهش تعداد دوره‌های شیدایی و افسردگی است تا فرد بتواند به فعالیت‌های روزمره‌اش بازگردد و کیفیت زندگی بهتری داشته باشد. با پیگیری منظم و درمان صحیح، فرد مبتلا به اختلال دو قطبی می‌تواند به بسیاری از فعالیت‌های زندگی روزمره‌اش بپردازد و زندگی موفقی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *