ضدیخ و کاربردهایش

ضد یخ شامل ماده شیمیایی میشود که مزایای زیادی برای سیستم خنک‌کننده موتور خودرو دارند. یکی از این مزایا که مهم‌ترین کاربرد ضدیخ است، این است که اجازه نمی‌دهد مایع خنک‌کننده درون محفظه موتور در هوای زمستانی یخ بزند. اگر می‌خواهید بدانید که ضد یخ در چه دمایی یخ می‌زند، این‌طور فکر کنید که آب در صفر سانتی‌گراد یا در ۳۲ درجه فارنهایت منجمد می‌شود. بنابراین مخلوطی از ۵۰٪ آب و ۵۰٪ از این ماده در حدود ۳۷- سانتی‌گراد یا ۳۵- درجه فارنهایت یخ می‌زند.

کاربرد دیگر ضدیخ این است که نقطه جوش آب را بالا می‌برد. همان‌طور که می‌دانید آب در ۱۰۰ سانتی‌گراد یا ۲۱۲ درجه فارنهایت به جوش می‌آید. هر چه این درجه بالاتر باشد، به‌نفع موتور خواهد بود، چرا که آب جوش به موتور آسیب می‌رساند. مخلوط ۵۰/۵۰ ضدیخ و آب، باعث می‌شود نقطه جوش آب به جایی بین ۲۴۰ و ۲۷۰ سانتی‌گراد (۴۶۴ و ۵۱۸ درجه فارنهایت) برسد. البته تعیین دقیق نقطه جوش به فشار مخلوط آب و این ماده در محفظه موتور هم بستگی دارد.

ضد یخ

بهترین ضدیخ را چگونه انتخاب کنیم؟

هنگام خرید، رنگ را ملاک قرار ندهید. برای اینکه بدانید کدام ضد یخ برای ماشین شما بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

نسبت ضد یخ ماشین و آب موتور

همان‌طور که گفتیم بهترین کار این است که آب و ضدیخ را به نسبت مساوی یعنی ۵۰/۵۰ با هم مخلوط کنید. البته گاهی ضد یخ به‌صورت مخلوط‌شده و آماده موجود است که به آن مایع خنک‌کننده می‌گویند. همیشه حواستان باشد که آیا دارید مایع خنک‌کننده می‌خرید یا ضد یخ. وسوسه نشوید که درصد بالاتری از آن یا همان ضدیخ ۱۰۰٪ را در موتور بریزید؛ این کار به موتور ماشین آسیب می‌رساند.

 اطلاعات ارزشمند و پیشرفت‌های علم روز در زمینه درمان و حمایت روانی، می‌تواند به موفقیت در زندگی قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *