هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا artificial intelligence (AI)شاخه ای از علوم رایانه است. دانستن آن اطلاعات ارزشمند خیلی کاربردی خواهد بود.  که هدف اصلی آن تولید ماشین‌های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد. پس هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است و منظور از آن در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. این تعریف می تواند به تمامی ماشین هایی اطلاق شود که بگونه‌ای همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند.

شاخه های هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یک علم بسیار گسترده و پیچیده است که شاخه‌های متعددی دارد که عبارتند از:

هوش مصنوعی چیست

AI  در زندگی چه کاربردهایی دارد؟

امروزه نیز می‌توان کاربرد‌های هوش مصنوعی‌ را در زندگی روزمره مشاهده کرد. برای مثال برخی از چراغ‌های راهنمایی رانندگی هوشمند با محاسبه زمان مورد نیاز برای توقف خودرو‌ها در پشت چراغ قرمز از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. غلط یاب‌ گوشی‌های هوشمند کلماتی را که نادرست نوشته شده‌اند را شناسایی و آن را با کلمه‌ی درست جایگذاری می‌کنند. آن‌ها شیوه نگارش شما را یاد می‌گیرند و کلماتی مناسب را برای تکمیل جمله ارائه می دهند. دستیار‌های صوتی گوگل (Google Now) ، اپل (Siri) و مایکروسافت (Cortana) به سوالات و درخواست‌های شما پاسخ می‌دهند و در هنگام رانندگی با گوش سپردن به سخنان شما؛ برای دوستانتان ارسال می‌کند . همچنین با شناختی که از شما دارند (مانند سلیقه) به بررسی رستوران‌های نزدیک مورد علاقه شمامی‌پردازند و بهترین رستوران را پیشنهاد می‌دهند.

همچنین برخی از موتور‌های جستجوگر مانند گوگل شیوه جستجو نمودن شما را یاد می‌گیرند و متناسب با آنچه که به دنبال آن می‌گردید، نتایج را سفارش سازی می‌کنند. به تبلیغات هوشمند گوگل  نیز می‌‌توان اشاره کرد: کافی است یک اپلیکیشن را از فروشگاه اپلیکیشن گوگل (Google Play) دانلود و یا فیلمی را از یوتیوب نگاه کنید تا تبلیغات مرتبط با آن‌ها را در سایت‌هایی که از کد‌های تبلیغاتی گوگل استفاده می‌کنند مشاهده کنید. اپلیکیشن و سایت فیسبوک را نیز می‌توان به عنوان یکی از سایت‌هایی نام برد که با استفاده از هوش مصنوعی، تبلیغات خود را برای کاربران هدفمند نموده  و باعث شده است تا سودی چند برابر به دست آورد.

از دیگر کاربرد‌های هوش مصنوعی می‌توان  تطابق دادن اثر انگشت‌ها یا چهره‌ها برای باز نمودن قفل امنیتی گوشی‌های هوشمند را نام برد.

نمونه هایی از کاربردها و چند شرکت هوش مصنوعی

ChatGPT

ربات چت جی‌پی‌تی یک ربات، توسعه‌یافته با هوش مصنوعی است که قادر است محتوای نوشتاری در قالب‌های مختلف تولید کند. این قالب‌ها از مقاله گرفته تا کدهای برنامه‌نویسی و پاسخ به سوالات ساده را در بر می‌گیرند.

گوگل مپ

اگر می‌پرسید که رابطه‌ی گوگل مپ و هوش مصنوعی چیست؟ باید بگوییم همه‌چیز! گوگل مپ یکی از شناخته‌شده‌ترین محصولات نرم‌افزاری توسعه‌یافته با هوش مصنوعی است.

دستیارهای هوشمند

به Smart Assistant ‌ها در بخش‌های قبلی مقاله نیز اشاراتی کردیم. سیری، الکسا و کورتانا (متعلق به شرکت مایکروسافت) معروف‌ترین‌های این صنعت هستند.

فیلترهای اسنپ چت

همانطورکه می‌دانید اسنپ چت، یک اپلیکیشن پیام‌رسان و شبکه اجتماعی است که از طریق آن می‌توان پیام‌های تصویری، ویدئوی و متنی ارسال کرد. اسنپ چت از الگوریتم‌های ماشین لرنینگ برای تمایز سوژه‌ی تصویری (پیام تصویری موردنظر) و پس‌زمینه استفاده می‌کند. به این ویژگی، فیلتر اسنپ چت گفته می‌شود.

ماشین‌های خودران

در صنعت ماشین خودران ، هوش مصنوعی همه‌کاره است. چنین خودرویی از الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای شناسایی اشیاء و خودروهای اطراف، تعیین فاصله‌ی ایمن، سرعت لازم، شناسایی مسیر، شناسایی علائم رانندگی و غیره استفاده می‌کند.

گجت های پوشیدنی

حسگرها و دستگاه‌های دیجیتال پوشیدنی امروزه کاربرد فراوانی در زندگی روزمره به‌خصوص با کاربردهای پزشکی پیدا کرده‌اند. آن‌ها می‌توانند فشار خون، ضربان قلب، قند خون و دیگر ویژگی‌های مربوط به سلامتی‌تان را به شما گزارش کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *