سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر (Irritable Bowel Syndrome) یک اختلال گوارشی طولانی مدت است که می‌تواند باعث ناراحتی مداوم شود.

با این‌که اکثر افراد آن را با علائم شدید حس نمی‌کنند، ولی با این حال این بیماری بسیار شایع است. اما هنوز هم مبتلایان زیادی از وجود این سندروم اطلاعی ندارند و دردهای شکمی شدیدی را تحمل می‌کنند، بدون آن که بدانند مشکل از کجاست. با شناخت بیشتر و اطلاع از راه های کنترل سندروم روده تحریک پذیر، می‌توان علائم آن را بهبود بخشید.

این سندروم در زبان انگلیسی با (IBS) شناخته می‌شود و تقریبا یک بیماری مزمن به حساب می‌آید. با این حال، علائم آن طی سال‌ها تغییر می‌کند و بسته به شرایط مختلف می‌توان نشانه‌ها را کاهش داد. این بیماری می‌تواند در هر سنی به وجود بیاید و معمولا زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهد. سندروم روده تحریک پذیر بیماری خیلی خطرناکی محسوب نمی‌شود، ولی در صورت عدم توجه به آن، فرد مبتلا ممکن است مجبور شود دردهای شکمی زیادی را تحمل کند.

سندرم روده تحریک پذیر

علائم شایع سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندروم روده تحریک پذیر می تواند همراه با اسهال یا یبوست ویا هر دوی آن‌ها و همچنین نفخ شکم همراه باشد. اکثر کسانی که دچار سندروم روده تحریک‌ پذیر هستند، از دردهای تیرکشنده در ناحیه مرکزی یا پهلوها رنج می‌برندکه معمولا بصورت درد وپیچ زدن در ناف و قسمت پایین شکم و احساس درد و گرفتگی ( قلنج) در پهلوها احساس می‌شود.

این افراد معمولاً در گفتگو با پزشک عنوان می‌کنند که این درد را به صورت خفیف همواره داشته‌اند، اما اکنون بیشتر شده و پس از بررسی معلوم می‌شود که یک حمله یا شوک عصبی و استرس، همچون فوت ناگهانی عزیزان یا یک اسباب کشی یا مهاجرت و یا یک تغییر شغلی و… عامل تشدید آن بوده است.

گاهی اوقات بیمار تنها درد خفیفی در شکم و درد زیادی در ناحیه کمر احساس می‌کند که شاید در ظاهر هیچ ارتباطی با روده نداشته باشد. آنچه مسلم است سندروم روده تحریک پذیر که از آن به عنوان IBS نیز نام برده می‌شود، بیماری است که بر اثر عدم تحمل و هضم مواد غذایی وخوب کار نکردن آنزیم‌های داخل روده همراه با یک زمینه استرسی و روحی ایجاد می‌شود.

پس علائم اصلی IBS عبارتند از:

نحوه صحیح تشخیص سندرم روده تحریک پذیر

در حال حاضر هیچ آزمایشی برای تشخیص قطعی سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد. پزشک شما احتمالاً با بررسی یک تاریخچه کامل از پرونده های پزشکی در زندگی شما، معاینه فیزیکی و آزمایش‌هایی برای رد سایر بیماری‌ها مانند بیماری سلیاک شروع می‌کند.

پس از رد سایر شرایط، دکتر سندرم روده تحریک پذیر احتمالاً در مورد بروز احتمالی درد و ناراحتی شکمی، اسهال یا یبوست برای حداقل یک روز در هفته در سه ماه گذشته سوال می‌پرسد. تغییر تعداد دفعات دفع مدفوع یا قوام مدفوع نیز مهم است. از دیگر علائم مورد توجه پزشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر درمان اولیه تاثیری در رفع این علائم نداشته باشد، احتمالاً به آزمایش‌های اضافی زیر نیاز خواهید داشت. پزشک ممکن است چندین آزمایش از جمله آزمایش مدفوع برای بررسی عفونت یا مشکلات مربوط به توانایی روده شما برای دریافت مواد مغذی از غذا (سوء جذب) توصیه کند. روش‌های تشخیصی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تست‌های آزمایشگاهی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

غذاهای مضر برای مبتلایان به روده تحریک پذیر

یکی از مهمترین عواملی که به بهبود مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر کمک می‌کند، رعایت رژیم غذایی است. برخی از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها محرک اصلی این بیماری هستند و باید تا حد امکان از آن‌ها دوری کنید. علائم بیماری اغلب پس از مصرف برخی از محصولات مانند شکلات، شیر یا الکل بدتر می‌شوند و ممکن است باعث یبوست یا اسهال شوند. برخی از میوه‌ها، سبزیجات و نوشابه‌های گازدار باعث ایجاد نفخ و ناراحتی می‌شوند.

افراد مبتلا به بیماری روده  تحریک پذیر باید تا حد امکان از مواد غذایی زیر که باعث نفخ می‌شوند اجتناب کنند:

نام های دیگر سندروم روده تحریک پذیر کدامند؟

بیماری روده تحریک پذیر با نام‌های زیر نیز شناخته می‌شود:

روش های درمان سندروم روده تحریک پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر

رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر

مدیریت مصرف فیبر

به اکثر مبتلایان سندروم روده تحریک پذیر پیشنهاد می‌شود که میزان فیبر دریافتی خود را افزایش دهند. سطح متعادل فیبر در رژیم غذایی می‌تواند به هضم سالم کمک کند.

مکمل‌های پروبیوتیک

مصرف پروبیوتیک‌ معمولا به اکثر مبتلایان کمک می‌کند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که باعث سلامت روده می‌شوند. البته، ممکن است فرد بلافاصله پس از مصرف مکمل، اثرات آن را احساس نکند. بنابراین باید در چندین هفته مصرف شود تا در بلند مدت بتوان اثرات مثبت آن را بررسی کرد.

یادداشت عادات غذایی

تغییر در عادات غذایی می‌تواند به کنترل علائم کمک کند و در واقع هیچ رژیم ثابتی برای همه‌ بیماران وجود ندارد. بنابراین، ممکن است فرد برای یافتن یک رژیم غذایی راحت و سازگار، نیاز به گذراندن مراحل آزمایش و خطا را داشته باشد. ثبت عادات و تغییرات غذایی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که کدام یک از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، موجب تحریک این بیماری می‌شوند و کدام یک مفیدند. در نتیجه خیلی راحت‌تر می‌توانید وعده‌های غذایی خود را میل کنید.

درمان خانگی سندروم روده تحریک پذیر

برای درمان خانگی سندروم روده تحریک پذیر راه حل‌های مختلفی وجود دارند که برخی از آنها را در ادامه آورده‌ایم. برای درمان این بیماری در منزل می‌توان از خوراکی‌های متنوعی استفاده کرد و رژیم غذایی را کمی تغییر داد. خوراکی‌های مفید برای سندروم روده تحریک پذیر شامل موارد زیر هستند:

شکل مدفوع در سندروم روده تحریک پذیر

اگر مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر همراه با اسهال هستید، مدفوع مکرر، شل و آبکی خواهید داشت. ممکن است نیاز فوری به اجابت مزاج داشته باشید، که ممکن است کنترل آن دشوار باشد. اگر مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر همراه با یبوست هستید، دفع مدفوع به سختی انجام می شود و همچنین دفع کمتری خواهید داشت.

نتیجه گیری

سندروم روده تحریک پذیر یا IBS ممکن است در بعضی از افراد وجود داشته باشد و دائمی باشد، شما می توانید با خوردن مکمل های پروبیوتیک و رعایت رژیم غذایی مناسب علائم تشدید آن را کاهش دهید و آن را مدیریت کنید. اطلاعات ارزشمند میتواند به درمان شما در این زمینه کمک شایانی کند. از جمله مکمل پروبیوتیک که به درمان سندروم روده تحریک پذیر کمک می کند می توان به کپسول رگفلور اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *