اولین انیمیشن جهان چگونه ساخته شد؟

اولین انیمیشن جهان سفالینه ای است با نقش بزی که در پنج حرکت به سمت درختی می جهد و برگهای آن را می خورد.

این جام سفالی در میان یافته های کوچک و بزرگ باستان شناسان در وسعت ۱۵۱ هکتاری «شهر سوخته» کشف شده است. جام سفالی نظر کارشناسان را بیش از سایر آثار مکشوفه به خود جلب کرده و به عنوان نخستین پویا نمایی جهان مطرح شده است . قدمت این اثر باشکوه به هزاره ی سوم پیش از میلاد بر می گردد .

هنرمند نقاشی که جام سفالین را بوم نقاشی خود قرار داده، توانسته‌ است در ۵ حرکت، بزی را طراحی کند که به سمت درخت حرکت و از برگ آن تغذیه می کند.

از این جام برای نوشیدن استفاده می‌شده است. ارتفاع این جام ۱۰سانتی‌متر و دهانه آن ۸ سانتی متر قطر دارد و روی یک پایه استوار شده است.

برخی معتقدند موارد منقوش بر این سفالینه بیان گر یک داستان زیبای باستانی ایرانی با نام «درخت آسوریک» است.

اولین انیمیشن جهان

انیمیشن چیست ؟

انیمیشن در واقع نشان دادن تصاویر دو بعدی به صورت تند و پیوسته است . به این هنر در زبان فارسی پویا نمایی نیز گفته می شود .

خوب است بدانید که در واقع شما به هنگام تماشای آن با نوعی خطای دید مواجه هستید.

در واقع این خطای دید است که باعث می شود لبخند بر روی لبان شما نقش ببندد. در گذشته تولید پویانمایی ها کار بسیار سخت و دشواری بود، اما امروزه به کمک وسایل و ابزاری پیشرفته، این عمل به سختی گذشته نیست و حتی می توان گفت که انیمیشن های امروزی از نظر کیفیت نیز برتری های زیادی به پویانی نمایی های قدیمی دارند.

اختراع هنر تولید پویا نمایی یا تولید انیمیشن را نمی توان منسوب به شخص خاصی دانست. زیرا در یک زمان مشخص افراد مختلف در گوشه و کنار دنیا به یک باره بر روی آن کار کرده و با اطلاعات ارزشمند در این مورد ، جهان را با شگفتی مواجه کردند.

اما نکته ای که جالب است بدانید آن است که در دورانی که خبری از تلویزیون و رسانه های دیجیتال امروزی نبود، بشر به فکر افتاد تا با توجه به لوازم و امکاناتی که در اختیار دارد به تولید انیمیشن بپردازد. نمونه ای از تولید پویانمایی مردمان قدیم را می توان بر روی همان جام سفالین ، که در متن بالا به آن اشاره شد ، مشاهده کرد.

اولین انیمیشن جهان

چرا جام سفالین را اولین انیمیشن جهان می دانند؟

به گفته‌ی باستان‌ شناسان در پی یافتن دانستنیهای روز ، در دوره‌های پیش از تاریخی، تا کنون چنین تصاویری دیده نشده و برای اولین‌بار بود که به این تصویر در شهر سوخته برخورد کردیم. در بسیاری از ظروف، اشکالی را می‌بینیم که تنها تکرار شده‌اند، اما حرکتی در آن‌ها دیده نمی‌شود. تحقیقات ما نشان داده است که این نقش، قدیمی‌ترین ایده‌ی مردمان باستان برای ارایه «تصویر متحرک» و به تعبیر امروزی «انیمیشن» است.

جام سفالین ( اولین انیمیشن جهان ) در کجا کشف شد؟

شهر سوخته در واقع یکی از قدیمی ترین تمدن های دنیاست و به دلیل اشیاء بسیار با ارزشی که در این منطقه پیدا شده از نظر باستان شناسی اهمیت زیادی دارد. کهن ترین انیمیشن دنیا که بر روی جامی سفالین نقش بسته است ، در شهر سوخته کشف شده است.

آن طوری که باستان شناسان می گویند در هر گوشه ای از این شهر گنجی پنهان شده است که می تواند انسان را به زمان های گذشته متصل کند و تا حدی برای انسان عصر جدید آشکار کند که بشر قدیم به چه چیزی فکر می کرده و از چه توانمندی هایی برخوردار بوده است.

شهر سوخته یکی از جذابیت های دیدنی شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان بوده و در انتهایی ترین قسمت شرقی کشور قرار گرفته است. قدمت این شهر به بیش از ۵۰۰۰ سال می رسد و مساحت آن را نیز ۲۸۰ هکتار برآورده کرده اند.

ممکن است برای عده ای سوال پیش آید که چرا به این شهر، شهر سوخته می گویند؟ در این رابطه نظرهای مختلفی وجود دارد. عده ای با مشاهده وجود لایه هایی از خاکستر و وجود آثار سوختگی در برخی بناها، عنوان کرده اند که این شهر دو بار دچار آتش سوزی شده است. به همین دلیل به آن شهر سوخته نام داده اند.

در حال حاضر جام سفالین کجا قرار دارد؟

بعد از کشف این جام، باستان شناسان تمام اشیاء با ارزشی که در این منطقه کشف شده را به موزه ملی ایران تحویل دادند تا همگان بتوانند هنر مردمان ساکن شهر سوخته را مشاهده کنند. برای مشاهده جام سفالین باید به موزه ملی ایران بروید. اینجا جایی است که شما می توانید آثار بسیار با ارزش تاریخی را مشاهده کنید. موزه ملی ایران در تهران و در دو ساختمان جداگانه واقع شده است. این مکان زیبا ، جذابیت های زیادی برای تماشا در اختیار علاقه مندان قرار داده است.

یکی از ساختمان های این موزه در سال ۱۳۱۶بازگشایی شده و به آن موزه ایران باستان می گویند. و ساختمان دیگر در سال ۷۵ تاسیس شده و موزه باستان شناسی و هنر دوران اسلامی ایران نام گرفته است. در موزه ایران علاوه بر جام سفالین که لقب اولین انیمیشن جهان را به آن داده اند، شما می توانید اشیاء دیگری را نیز مشاهده کنید. موزه ملی ایران جایگاه آثار با ارزش تاریخی است . این موزه به فضایی تبدیل شده است که در آن غنای فرهنگی و تمدن ایران زمین به خوبی نشان داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *