آی کیو چیست و آی کیوی نرمال چند است؟

آی کیو چیست ؟ شاید سوالی باشد که ذهن شما را درگیر کرده است. دانستن این اطلاعات ارزشمند میتواند به همگان کمک کند.

قبل از پاسخ به این سؤال که ضریب هوشی طبیعی یا همان آی کیوی طبیعی چند است، لازم است بدانیم که واژه IQ چه معنایی دارد و از کدام زمان به طور گسترده وارد ادبیات روانشناختی شده است.

اصطلاح IQ توسط روانشناس ویلیام استرن ابداع شد. در آن زمان، ضریب هوشی به عنوان نسبت سن عقلی به سن معمولی ضربدر 100 بیان می‌شد. اولین آزمون هوش مدرن و پیشرفته‌ای هم توسط آلفرد بینه طراحی شد. آزمون بینه شامل سؤالات علمی و سؤالاتی با استدلال ساده بود. از همان زمان، IQ به عنوان یک شاخص علمی پیدا شد و تعریف شد به صورت (سن عقلی) / (سن معمولی)

آی کیو چیست

آی کیوی ( IQ ) نرمال چند است؟

اگر یک فرد ۱۰ ساله دارای سن ذهنی ۱۰ باشد، ضریب هوشی او ۱۰۰ خواهد بود؛ اما اگر سن ذهنی فرد نسبت به سن تقویمی بیشتر بود، مثلا ۱۲ به‌جای ۱۰، ضریب هوشی فرد ۱۲۰ خواهد بود. یا اگر سن ذهنی فرد کم‌تر از سن تقویمی باشد، ضریب هوشی او کم‌تر از ۱۰۰ است. به‌طور کلی بازه آی کیو نرمال در هر سنی متفاوت است:

شاید جالب باشد بدانید که سال‌های جوانی که احساسات بر منطق و استدلال غلبه دارد، آی کیوی نرمال عدد بالایی نیست؛ اما بعد از آن باز این عدد بالا می‌رود. برای همین است که می‌گویند هیچ وقت برای شروع هیچ کاری و یادگیری هیچ دانشی دیر نیست! شاید نبوغ شما در میانسالی مجال بروز پیدا کند.

تعریف هوش هیجانی یا EQ:

افراد بسیاری هنوز به طور دقیق معنای هوش هیجانی را درک نکرده‌اند و به همین دلیل تفاوت آن را نمی‌دانند. هوش هیجانی به معنای اندازه‌گیری سطح یادگیری و آگاهی عاطفی فرد است. این مورد نشان‌دهنده قدرت فرد در درک احساسات خود و احساسات دیگران است و توانایی تمایز آن‌ها از طریق استفاده از اطلاعات به منظور هدایت کردن فعالیت‌ها و رفتارها است. هوش عاطفی برای انسان بسیار مهم است زیرا ما انسان‌هایی با احساسات و هیجانات هستیم.

تفاوت بین IQ و EQ:

مفهوم هوش هیجانی نشان می‌دهد که چرا دو نفر با IQ یکسان، ممکن است به درجات بسیار متفاوتی از موفقیت در زندگی دست یابند. هوش هیجانی عنصری بنیادین در رفتار انسان است که به طور جداگانه و متمایز از هوش شناختی عمل می‌کند. تاکنون هیچ رابطه شناخته‌شده‌ای بین IQ و EQ وجود ندارد.

شما قادر نیستید فقط با توجه به هوش شناختی یا IQ یک فرد، هوش هیجانی او را حدس بزنید. این یک خبر خوب است، زیرا هوش شناختی یا IQ انعطاف‌پذیر نیست.

IQ از لحظه تولد ثابت است یا حداقل یک پایه نسبی دارد، مگر اینکه یک تصادف یا آسیب مغزی آن را تغییر دهد. هیچکس با یادگیری و درک واقعیت‌های جدید یا کسب اطلاعات عمومی بیشتر، هوش‌تر نمی‌شود. هوش شناختی به معنای توانایی یادگیری است، اما به‌طور معکوس، هوش هیجانی یک مهارت انعطاف‌پذیر است که به راحتی قابل یادگیری است. هرچند برخی افراد به طور طبیعی هوش هیجانی بالاتری نسبت به دیگران دارند، اما حتی کسی که بدون هوش هیجانی به دنیا می‌آید، می‌تواند EQ بالا را در خود توسعه دهد.

تفاوت بین IQ و EQ بسیار ظریف است. IQ یا هوش شناختی معمولاً به تواناییهای ذهنی فرد اشاره دارد که شامل مواردی مانند:

هوش هیجانی یا EQ به طور کلی توانایی فرد در درک احساسات خود و احساسات دیگران را نشان می‌دهد. همچنین به نحوه استفاده از این آگاهی برای هدایت رفتار اشاره می‌کند. به طور کلی، افرادی که EQ بالاتری دارند، قادرند به راحتی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *