نانو پوشش ها و کاربردشان در صنایع

نانو پوشش ها نمونه ای از مهم ترین دستاوردهای علم نوین نانو می باشند که در سطوح مختلف ساختمان به چشم می خورد. تولید داخلی این محصوی در ایران هم شروع است.

در تعریف پوشش‌ها باید گفت که آنها لایه‌هایی هستند با ضخامت کمتر از ماده‌ای که روی آن می‌نشینند. فکر می‌کنید وقتی پیشوند «نانو» را به «پوشش» اضافه کنیم چه تغییری در تعریف آن ایجاد می‌شود؟

در نگاه اول ممکن است با قرار دادن «نانو» در کنار «پوشش» به این نتیجه برسید که این لایه ضخامتی در حد چند نانو خواهد داشت که البته درست است ولی همیشه این‌گونه نیست. وضعیتی را در نظر بگیرید که در آن برای تولید پوشش، از مواد نانو متری و نانو ذرات استفاده شود. در این صورت، اجزاء تشکیل‌دهنده این پوشش‌ها نانومتری هستند، ولی خود پوششِ ضخامتی بیش از 100 نانو ضخامت خواهد داشت.

نانو پوشش ها

نانو پوشش: کاربردها و محصولات صنعتی

نانو پوشش در انواع مختلف کاربرد دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تقویت سطوح سازه‌ها، خودتعمیرشوندگی و خودتمیزکنندگی سطوح مختلف اشاره کرد. همچنین، این پوشش‌ها می‌توانند سطوح را در برابر حرارت و اشعه ماورای بنفش محافظت کنند و از آن‌ها در برابر باکتری‌ها مقاومت کنند، که باعث کاهش احتمال انتقال عفونت‌ها می‌شود. استفاده از پوشش‌های نانوفناوری در صنایع مختلف، از جمله صنایع دارویی و پزشکی، نساجی، صنایع ساختمانی، حمل و نقل دریایی، صنعت هوایی، صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، خودروسازی، صنعت ساخت و تولید ابزارسازی، ریخته‌گری و آهنگری و غیره، به دلیل مزایای بی‌شماری که ارائه می‌دهند، روبه افزایش است.

برخی از محصولات صنعتی که از پوشش‌های نانوفناوری استفاده می‌کنند. برخی از آنها عبارتند از: تامین ماشین‌آلات کشاورزی، صنایع دارویی و پزشکی، تولید ابزار‌آلات دندانپزشکی و جراحی، ماشین‌آلات بافندگی، قطعات پمپ‌های استفاده شده در حمل و نقل دریایی، بخش‌های سازنده بالگردها و هواپیماها، قطعات توربین‌های گازی، گیت‌های نفتی، اجزای خودروها و ابزارهای ساخت و تولید.

دسته‌بندی پوشش‌های نانوفناوری به سه گروه شامل نانوذرات چسبانده‌شده روی یک زمینه، روکش‌های بلوری با ساختار نانومتری و لایه‌های نازک انجام می‌شود. از این رو، پوشش‌های نانوفناوری ابزاری قدرتمند برای توسعه تکنولوژی و فناوری به حساب می‌آیند و نقش کلیدی در پیشرفت صنایع مختلف ایفا می‌کنند. با دانستن اطلاعات ارزشمند از علم روز می توان به موفقیت در زندگی دست یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *