دستگاه تصفیه آب چیست‌؟

دستگاه تصفیه آب به سیستم هایی اطلاق می‌گردد که با بهره گیری از بهترین روش‌های تصفیه، به جداسازی ذرات معلق، آلودگی ها و آلاینده های شیمیایی می‌پردازد.

در واقع به هر نوع سیستمی که هر مقدار از این ذرات و آلودگی‌های موجود در آب را حدف نماید، دستگاه تصفیه آب گفته می‌شود. این دستگاه، تقریبا ۹۰ درصد آلودگی‌ها اعم از میکروب‌ها، رسوب، انواع پاتوژن ها، کلر و مواد معدنی را از بین می‌برد. در نتیجه آب سالمی که برای نوشیدن ضرری ندارد؛ آماده استفاده می‌گردد. عمل تصفیه آب، توسط سیستم های کوچک خانگی و همچنین سیستم‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر همانند دستگاه های صنعتی و تصفیه خانه های آب شهری، انجام می‌گیرد.

شما با توجه به نیاز مصرف میتوانید این محصولات صنعتی و خانگی را تهیه نمایید. دانستن اطلاعات ارزشمند از علم روز به موفقیت در زندگی کمک شایانی می نماید.

دستگاه تصفیه آب

اهداف استفاده از دستگاه تصفیه آب چیست؟

استفاده از دستگاه تصفیه آب در خانه یا محیط‌های مختلف، به منظور بهبود کیفیت آب آشامیدنی و کاهش مواد آلوده و ناسالم در آب دارای اهداف متعددی است. این دستگاه‌ها با ایجاد فرآیندهای تصفیه متفاوت، منجر به بهبود سلامتی و کیفیت زندگی می‌شوند. از جمله اهداف اصلی استفاده از دستگاه تصفیه آب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاهش املاح ناسالم و آلودگی: دستگاه تصفیه آب منجر به کاهش میزان املاح آلوده و ناسالم در آب می‌شود. این املاح می‌توانند شامل مواد معدنی زیاد، فلزات سنگین و دیگر آلاینده‌ها باشند.
  2. تنظیم سطح pH: دستگاه‌های تصفیه آب می‌توانند سطح pH آب را تنظیم کنند. افزایش سطح pH منجر به تولید آب قلیایی می‌شود که برای بدن انسان خواص مفیدی دارد.
  3. افزایش خواص آب آشامیدنی: تصفیه آب به خوبی باعث افزایش خواص آب آشامیدنی می‌شود. آب تصفیه شده حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و خصوصیات ضد سرطانی بیشتری است.
  4. جلوگیری از بیماری‌های ناشی از آب آلوده: دستگاه تصفیه آب با حذف مواد ناخواسته و آلوده، جلوگیری از بیماری‌های ناشی از مصرف آب آلوده می‌کند، به‌خصوص برای کاهش خطر سنگ کلیه.
  5. کاهش مواد مضر و سمی: دستگاه تصفیه آب می‌تواند مواد مضر مانند آلومینیوم را از آب حذف کند، که در بلندمدت می‌تواند به افزایش خطر بیماری‌هایی مانند آلزایمر منجر شود.
  6. حذف نیترات: دستگاه‌های تصفیه آب می‌توانند نیترات را از آب حذف کنند، که به افزایش اکسیژن خون و سطح ایمنی بدن کمک می‌کند.
  7. کاهش سختی آب: دستگاه‌های تصفیه آب می‌توانند سختی آب را کاهش دهند، که در آب شیرین‌کننده‌ها و مصارف دیگر مفید است.

به طور خلاصه، هدف اصلی از استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب، بهبود کیفیت آب آشامیدنی، جلوگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی بدن انسان است.

 

دستگاه تصفیه آب

نحوه کار دستگاه تصفیه آب

عنصر آب به دلیل داشتن ساختار مولکولی به هنگام گردش و چرخش در طبیعت (چرخه آب) بسیار از مواد مضر را در خود حل می کند. هنگامی که آب وارد سیستم‌های تصفیه آب شهری می‌شوند، بخش عظیمی از این آلودگی ها و ناخالصی ها از آب حذف می‌شود. اما تمامی این مواد از آب حذف نشده و در طول مسیر خود به دلایل مختلف ، مقداری ناخالصی به خود جذب می کند. از جمله این دلایل سیستم های لوله کشی قدیمی و زنگ زده است. برای رفع این آلودگی ها که گاهی خاصیت اسیدی آب را افزایش می‌دهند باید از دستگاه های آب شیرین کن استفاده کرد. دستگاه های آب شیرین کن انواع مختلف با کاربرد‌های متفاوت دارند که معمولترین آن‌ها دستگاه تصفیه آب خانگی است.

مراحل تصفیه آب خانگی چیست؟

آب تصفیه کن خانگی در تولید داخلی و خارجی ، بین 5 الی 8 مرحله دارند. بهترین نوع آن ها دستگاه های 6 مرحله ای هستند که دارای 6 فیلتر نیز هستند. هر کدام از این فیلتر های تصفیه آب کار خاصی را انجام می دهند. ما در اینجا به بررسی مراحل دستگاه های 6 مرحله ای می پردازیم.

مراحل دستگاه تصفیه آب خانگی

مرحله اول:

این فیلتر که به آن پروپیلن گفته می شود دارای الیاف فشرده است و میلیون ها منفذ به قطر 5 میکرون دارد. با عبور آب از این فیلتر، ذرات معلق که بزرگ تر از 5 میکرون هستند مثل گل و لای و شن و ماسه اجازه ورود پیدا نمی کنند و حذف می شوند.

مرحله دوم:

فیلتر کربن فعال یا زغالی در این مرحله مواد شیمیایی، کلر و آفت کش ها و بو طعم نا مطبوع آب را از بین می برد.

مرحله سوم:

فیلتر الیافی یا کربن بلاک عملکرد فیلتر اول یعنی پروپیلن را دارد اما با این تفاوت که این فیلتر دقت تا 1 میکرون را دارد. بنابراین موادی که از فیلتر اول عبور کردند توسط این فیلتر حذف می شوند.

مرحله چهارم:

فیلتر اسمز معکوس یا همان ممبران که فیلتر اصلی این دستگاه محسوب می شود دقت این فیلتر تا 0001/0 میکرون است. بنابراین این فیلتر تمامی املاح و مواد مضر مثل نیترات، جیوه، سرب، آرسنیک و دیگر فلزات سنگین آب را از بین می برد.

مرحله پنجم:

فیلتر پست کربن یا کربن خطی بو و مزه و مواد شیمیایی باقی مانده در آب را از بین می برد.

مرحله ششم:

فیلتر مینرال مواد معدنی را به آب تصفیه شده اضافه می کند. این مواد معدنی شامل کلسیم،پتاسیم، آهن و غیره میشوند، که برای بدن انسان مفید هستند.

دستگاه های7 یا 8 مرحله ای دارای 2 فیلتر دیگر به نام های قلیایی و فرا بنفش می باشند. فیلتر قلیایی آب را یونیزه یا قلیایی می کند و خاصیت آنتی اکسیدانی به آن می دهد که برای کاهش بیماری های گوارشی و قند و چربی بدن بسیار مفید می باشد. فیلتر فرا بنفش با اشعه یو وی ای که توسط یک لامپ در دستگاه تولید می شود بالغ بر 99.99 درصد موجودات زنده آب را از بین می برد. این فیلتر برای از بین بردن ویروس ها و میکروب ها بسیار مفید است. بنابراین با توجه به کاربد دستگاه آب و فیلتر های آن، به انواع اسمز معکوس، قلیایی و فرا بنفش تقسیم می شوند. که دستگاه 8 مرحله ای آن از کامل ترین و جامع ترین دستگاه های تصفیه می باشد.

در نتیجه چرا از دستگاه تصفیه آب استفاده کنیم؟

هدف از تصفیه آب، جداسازی مواد و املاح مضر و عوامل بیماری زا از آب و بهبود بو و طعم نا مطبوع آن است. آب لوله کشی شهری از نظر کیفیت سطح بسیار پایینی دارد . مصرف آن در طولانی مدت منجر به بروز بیماری های گوناگون برای انسان می شود. فاضلاب کارخانه ها و بیمارستان ها، کود ها و آفت کش های کشاورزی، فلزات سنگین، کلر و غیره عوامل آلودگی آب هستند. این مواد موجب بیماری های مختلفی از جمله بیماری های گوارشی، عفونی، بیماری قلبی و عروقی، بیماری کبدی و کلیوی و … می شود. با تصفیه کردن آب می توان از ورود این مواد به آب جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *