تفاوت پردازنده intel با amd

تفاوت پردازنده intel با amd را میتوان با بررسی هر کدام ازین دو کمپانی بزرگ در حوزه فن آوری های رایانه و محصولات آنها مشخص کرد.

سی پی یو یا پرازنده، از مهم ترین قطعات کامپیوتر محسوب می شود و میزان قدرت آن تضمین می کند که  پردازش های سیستم با چه سرعتی انجام می شوند. همانطور که میدانید، بازار پردازنده های دسکتاپ امروزه در انحصار دو کمپانی اینتل و AMD می باشد. بنابراین چه قصد جمع کردن یک سیستم کامپیوتر داشته باشید و چه قصد تهیه یک لپ تاپ جدید، پردازنده انتخابی شما باید بین محصولات این دو کمپانی باشد.

هر 2 این کمپانی ها پردازنده های متنوعی برای کاربری های مختلف تولید می کنند که موجب می شود انتخاب گزینه مناسب سخت شود. به همین دلیل این سوال به وجود می آید که تفاوت سی پی یو های اینتل و AMD در چیست و سی پی یو های کدام کمپانی ارزش خرید بیشتری دارند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت پردازنده های intel و ای ام دی بپردازیم.

تفاوت پردازنده intel با amd

معرفی برند اینتل و AMD

برند اینتل یک شرکت چند ملیتی فعال در حوزه فناوری در آمریکا است. دفتر مرکزی این شرکت در سانتاکلارا کالیفرنیا واقع شده است و این برند به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید تراشه‌های نیمه هادی فعال است.

شرکت اینتل اصولاً در حوزه توسعه ریزپردازنده‌های سریع فعالیت می‌کند که امروزه در اکثر کامپیوترهای شخصی استفاده می‌شود. در حال حاضر، اینتل پردازنده‌های خود را به برندهای مشهوری مانند HP، Acer، Lenovo و Dell ارائه می‌دهد. این شرکت‌ها از محصولات اینتل در سیستم‌های خود استفاده می‌کنند.

برند AMD نیز در کنار اینتل یکی دیگر از برندهای مشهور و معتبر در زمینه تولید دستگاه‌های نیمه هادی است. علاوه بر پردازنده‌های این شرکت در زمینه ساخت پردازنده‌های گرافیکی و چیپست‌های مادربرد نیز فعالیت می‌کند. مانند اینتل، مرکز مدیریت AMD نیز در سانتاکلارا کالیفرنیا قرار دارد. اگرچه اینتل در گذشته در زمینه تولید پردازنده برتری داشت، اما اخیراً AMD توانسته رشد قابل توجهی کند و به رقیب جدی برای اینتل تبدیل شود.

مقایسه پردازنده Intel و AMD

پس از بررسی و معرفی برند اینتل و AMD، حال نیاز است تا به مقایسه CPU های اینتل و AMD پرداخته و در مورد این دسته از پردازنده‌ها صحبت کنیم. نکته مهمی که باید بدانید این است که شرکت اینتل پردازنده‌های مخصوص کامپیوتر و لپ تاپ خود را در سری‌ها و مدل‌های زیر عرضه می‌کند:

Intel

به منظور بررسی هر یک از پردازنده‌های تولید شده توسط شرکت اینتل باید گفت که پردازنده‌های سری Celeron جز محصولات ضعیف و ارزان قیمت این شرکت به حساب می‌آید. از سوی دیگر پردازنده‌های سری Pentium نیز جز محصولات اقتصادی شرکت اینتل است و اگر قصد دارید تا با قیمت مناسب یک پردازنده قابل قبول را خریداری کنید، می‌توانید به سراغ این محصولات آمده و آن را خریداری کنید.

پردازنده های سری Core i نیز برای کاربری عموما تولید شده اند و از Core i3 برای استفاده های مالتی مدیا و روزمره تا Core i9 برای استفاده های فوق حرفه ای گیمینگ و رندرینگ تولید می شوند. در نهایت نیز پردازنده‌های سری Xeon محصولات هستند که مخصوص سرور بوده و برای ایجاد یک سرور از این پردازنده‌ها استفاده می‌شود. از آن جایی که سرورها باید قدرت سخت افزاری فوق العاده‌ای داشته باشند، به همین دلیل نیاز است تا از پردازنده‌های بهتری در آن استفاده شود. به همین دلیل پردازنده‌های Xeon شرکت اینتل جز گزینه‌های مناسبی برای این کاربرد هستند.

AMD

از سوی دیگر شرکت AMD نیز درست مثل رقیب خود پردازنده‌های تولیدی را در طبقه بندی‌های مختلفی تولید کرده است. به منظور بررسی پردازنده‌های تولیدی توسط شرکت AMD می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پردازنده‌های سری Athlon CPUs شرکت AMD جز محصولات اقتصادی و ارزان قیمت شرکت AMD به حساب می‌آید. از سوی دیگر پردازنده‌های سری Ryzen در مدل‌های 3، 5، 7 و 9 نیز تولید شده اند. هر چه به سراغ پردازنده‌های Ryzen با مدل بالاتر بیایید می‌توانید پردازنده‌های پیشرفته تری را خریداری کنید. در نهایت شرکت AMD در طبقه بندی پردازنده‌های سرور نیز محصولاتی را در سری AMD EPYC تولید کرده است. این پردازنده‌ها جز CPU های قدرتمند شرکت AMD به حساب می‌آید.

مقایسه

در بخش تفاوت پردازنده intel با amd شاهد قیمت مختلفی برای محصولات تولید شده توسط شرکت اینتل و AMD هستیم.

تنوع بالا در محصولات تولید شده توسط پردازنده‌های AMD و Intel به شما امکان می‌دهد تا بر اساس بودجه خود، پردازنده مناسبی را انتخاب کنید و از آن بهره‌برداری کنید.

از نظر سهم بازار، برند اینتل پیشرو است و بسیاری از کاربران از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند. از نظر مشخصات فنی و استفاده از لیتوگرافی جدیدتر، باید بدانید که برند AMD زودتر از شرکت اینتل پردازنده‌هایی با لیتوگرافی 7 نانومتری را عرضه کرده است. این شرکت تلاش کرده تا در بخش فناوری از تکنولوژی‌های جدیدی برای تولید CPU‌های خود استفاده کند.

هر دو شرکت اینتل و AMD، پردازنده‌هایی را تولید می‌کنند که امکان اورکلاک کردن را دارند. این به این معنی است که شما می‌توانید با افزایش مصرف انرژی، کارکرد و قدرت پردازنده‌های خود را افزایش دهید. اما در صورتی که به دنبال خرید پردازنده برای بازی‌های رایانه‌ای هستید، بهتر است به سراغ محصولات جدید شرکت اینتل مانند پردازنده‌های Alder Lake بروید، زیرا این پردازنده‌ها در بخش پردازش بازی‌ها جز قدرتمندترین محصولات موجود در بازار به‌شمار می‌آیند.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین سی‌پی‌یو‌های اینتل و AMD در مصرف برق و انرژی است. شرکت AMD تلاش کرده است تا محصولات خود را به نحوی طراحی کند که مصرف انرژی کمتری داشته باشند.

در زمینه امنیت، شرکت اینتل به دلیل تجربه قابل توجهی که در زمینه تولید CPU دارد، محصولاتی با امنیت بالا را طذاحی و تولید کرده است.

حرف آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با پردازنده های اینتل و AMD بیشتر آشنا کنیم. در مورد تفاوت سی پی یو های اینتل و AMD اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. همان طوری که مشاهده کردید پردازنده‌های اینتل و AMD در مدل‌های مختلفی تولید شده اند و کاربران می‌توانند متناسب با نیاز و بودجه خود به سراغ محصول مناسب آمده و از آن استفاده کنند.

در صورتی که نظری در مورد مقایسه CPU های اینتل و AMD دارید و یا به واسطه خرید و استفاده از این محصولات تجربه خاصی در مورد سی پی های تولید شده توسط این شرکت ها دارید، می‌توانید نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و به سایر کاربران کمک کنید تا سی پی یو مناسبی را خریداری و از آن استفاده کنند. امیدواریم که این اطلاعات ارزشمند برای تصمیم گیری شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *